Az 1794-es tűzvész után - melyben a régi templom is leégett- 1802 és 1805 közt
épült fel az új katolikus templom. A szükséges anyagiakat a Helytartótanács,
a megye és az uradalom közös megegyezése teremtette elő, de Szluha György plébános
személyes közbenjárására Ferenc császár 26 ezer forintot is adott. Szluha állhatatossága kellet ahhoz,
hogy a szokásos kisléptékű típustervek helyett egy nagyszabású templom építéséhez adjanak engedélyt.
Az építkezéshez
a pénz lassan gyűlt össze. Az istentiszteleteket ez idő alatt
a Szent János és Pál kápolnában, majd egy ideiglenes deszkatemplomban
tartják. Az új templom tervezője az Országos Építészeti Igazgatóság vezetője,
Tallher József (1730?-1807) volt. Tallher (más írásmód szerint Thalherr) a kor
sokat foglalkoztatott építésze, aki kevés eredetiséggel, de biztos szakmai tudással
tervezte meg épületeit, típusterveit. Állása biztos jövedelmet jelentett ugyan,
de a rengeteg adminisztratív tevékenység, a sablonos feladatok, és főként a
költségkímélő szemléletmód a művészi tevékenység ellen hatottak. 1782-ben sokadmagával
jelentkezett e poszt elnyerésére, amit meg is kapott, és haláláig be is töltött.
(A lemaradók közt volt a korszak legtehetségesebb építésze Melchior Heffele
is.) A templom építésének idején Szekszárdon már állt két épülete, az 1785-ben
emelt selyemfonoda, és az 1802-ben felépült kórház. ( Ma már egyik sincs meg.)
Az idős Tallher a szekszárdi templom tervezésénél is - némileg megkésett módon
- az egytornyos barokk homlokzat típusát alkalmazta. Ezzel valószínűleg a helyi
ízléssel is összecsengett a terve, hiszen mint egy kecskeméti eset is példázza,
a hazai közízlés még idegenkedett a barokk sablonoktól való eltéréstől. (Oswald
Gáspár a váci székesegyház klasszicista szellemében tervezett Kecskemétnek egy
templomot, de e helyett a városi tanács a hagyományos egytornyos barokk homlokzat
típusát választotta.) Tallher szigorú vonalvezetése azonban már némi klasszicizáló
hajlandóságot is elárul. Ő is átérezhette a barokk iskolázottságú mesterek dilemmáját:
A modernnek számító törekvések idegenek a vallásos szellemiségtől, ezért a barokkos
formák kiüresítésével próbáltak a kor lassan változó ízlésvilágához alkalmazkodni.
A hatalmas méretű templom oldalhomlokzatainak tervezésénél már több eredetiséget
is látunk. A középrész lépcsős ugrásokkal szinte kupolaszerűen kiemelkedik és
kiszélesedik a templomtestből. Ezzel ügyesen oldja meg azt, hogy a hatalmas
méretű hajó ne hasson oldalról nyomasztónak. A templom kivitelezési munkáit
Schmidt Vencel, helyi építőmester végezte el. Az mindenképpen figyelemre méltó,
hogy egy ilyen nehéz munka elvégzésére már helyi mesterek is akadnak. A hatalmas
munkát Schmidt lendületesen vezényelte le. 1802 május 27.-én volt az alapkőtétel,
1803-ban tető volt az épületen, 1804-ben már rézzel fedték a tornyot. A következő
év a belső munkálatokkal telt még el.
A belsőben a kiképzés késő barokkos, a copf stílus hatása is csak helyenként
szembetűnő. A főoltárnál Tallher kamarai elődjének, Hillebrandtnak és vetélytársának,
Hefele Menyhértnek a hatása érződik. A Szent Megváltót ábrázoló főoltárképet
Schmidt József, győri festő készítette el. Schmidtnek ez a jól sikerült műve
harmonikusan illeszkedik az oltár építményéhez, és az együttes hatásúk megkapó,
még akkor is, ha korábbi ízlést tükröz. Schmidt életéről
viszonylag keveset tudunk. Győrből ismerjük egy arcképét, illetve néhány dunántúli
templomban tudunk oltárképeiről. Ezek alapján képzett festőnek, rutinos koloristának
tűnik, stílusa azonban kevés egyéniséget tükröz. Összességében a "második vonal"
festőjeként tarthatjuk számon. A két mellékoltár festményének alkotója ismeretlen,
egy merész hipotézissel talán Bucher Xavér Ferencet sejthetjük benne, aki Pincehely
és Tamási templomában is dolgozott Ezek Szent Lászlót, a város védőszentjét,
illetve Szent József halálát ábrázolják. A képek tematikája, színvilága, az
alakok beállítása még a barokkos hagyományoknak megfelelő, de a barokkos mozgalmasság
már hiányzik a képekről. A mellékoltárok keretezése már határozottan klasszicizáló
jellegű.
A csaknem egyenes záródású, de kissé ívesen lekerekített szentélyhez két teknőboltozatos
szakasz kapcsolódik. A szentély mennyezetén Jézus születését ábrázolták, az
ezt követő első boltszakaszon a Háromkirályok imádását látjuk, a négy sarokban
a négy nagy prófétával. Ez a két falkép színeiben, kompozíciójában még barokkos
jellegű, bár néhol későbbi, nem túl kvalitásos beavatkozást is sejtett. A következő boltszakasz Jézus
színeváltozását ábrázolja, a sarkokban a négy evangélistával. Ez az együttes
színvilágában teljesen elüt az előző két boltszakasztól, klasszicizáló jellegű
kép. Ezután egy csehboltozatos, szinte kupolaszerű rész következik. A mennyezeten
Jézus mennybemenetelét látjuk, a sarkokon a Trianonban elcsatolt négy székesegyház
(Kassa, Pozsony, Gyulafehérvár, Nagyvárad) allegorikus képével.
Ennek az együttesnek
lehetünk biztosak az alkotójában, az 1928-as renoválás alkalmával, Groh István
iparművészeti tanár vezetésével készült helyreállításkor kerültek ezek a helyükre.
A következő boltszakaszon az Utolsó ítélet Krisztusát látjuk, a sarkokon angyalokkal,
majd végezetül két angyal következik, a kórus felett. Ezek az angyalok nívótlan alkotások
szintén 1928-ból, amit a kezükben tartott mondatszalag kronosztikonja is elárul.
A falképek alkotóinak a pontos meghatározása komoly nehézségekbe ütközik. A
helytörténeti irodalomból csak annyit tudunk meg, hogy a Feltámadás jelenetét
Durlach festette 1857-ben. Durlach nevét nem őrizte meg az egyetemes művészettörténet.
Mindenesetre ez a Durlach valószínűleg azonos azzal a Durlach Józseffel, aki
egy évvel később a tolnai templom kifestésén is dolgozik. Nem tudjuk, hogy a
többi falképen is dolgozott-e. A helyzet megítélését tovább bonyolítja, hogy
az 1880-as években Graitz Ede vezetésével helyreállították a templomot. Az ekkor
előálló állapotról már fénykép is ismert, ami számos részletében jelentősen
különbözik a mai állapotoktól.
1925-ben leég a templom tetőszerkezete és tornya.
A tűz és az oltás során sérülnek a falképek is, ezt követi a Groh-féle helyreállítás,
ami után a templom már közel áll a mai állapotokhoz. A falképek életébe az utolsó
jelentős beavatkozás az 1980-as években lezajlott helyreállítás volt. A falképegyüttesről
összességében megállapíthatjuk, hogy dekoratív hatása ellenére heterogén,
különböző kvalitású alkotásokról van
szó. Mindenesetre a hatalmas méretű templom a falképekkel megkapó hatású.
A templom berendezési tárgyai közül figyelmet érdemel még a szószék, Buck József
pécsi mester munkája a templom építésének idejéből. A templom üvegablakai 1905-ben,
Wosinsky kezdeményezésére kerültek a helyükre, Tury Gyula tervei szerint, Walter
Gida kivitelezésében.
A templom külsejében a leglényegesebb változást az 1925-ös leégése hozza. Október
24-én három vásott gyerek a reggeli mise alatt felkúszott a padlásra és denevér
pörkölés közben a tető lángra kapott, a torony is kigyulladt, és az egyetlen
háborúban meghagyott harangja tönkrement. A helyreállítási munkákat Dicenty
László helyi építőmester végezte. Ekkor kapja a torony a mai sisakját Jászay
Oszkár pesti mérnök tervei alapján, aki pesti ferences templomot vette mintául.
A templom helyreállítását segítendő 200 ezer képeslap készül a leégés előtti
templomról, ebből 80 ezer el is kellt. Egy ilyen képeslapot mutatat az alábbi
kép is, a mai toronysisakkal. A templom külső és belső felújítása egy hosszabb folyamat részeként
az elmúlt években 1983 és 1992 közt készült el. (A falképek restaurálását dr. Szabó Zoltán
és Nagy Kálmán végezte el.) 1998-ban pedig a templom márványpadozatának a
felújítása is elkészült. A templom ma olyan szépségében ragyog, mint kétszáz éves története
alatt talán még sohasem.
|