Megyénk a hódoltság kori reformáció egyik fő központjának számított. Ezt a
szerepet főként a híres tolnai iskola révén vívta
ki. A Tolna városából kiinduló reformáció hatására egész Tolna megye reformátussá
vált. Bár a hódoltság, és az azt követő zavaros idők során
a lakosság nagymértékben megfogyatkozott, a Duna mentén, a Mecsek környékén,
valamint kisebb helyi erdőségek és mocsarak rejtekében voltak olyanok, akik
átvészelték a nehéz időket.
Ilyen őslakos falvak voltak például a Duna-mentén Bölcske, Madocsa, Szentgyörgy, Fadd, a Sárköz
falvai, a Mecsek lábánál lévő Váralja, Nagymányok, Györe, Máza, Nádasd, Hidas,
(ez utóbbi három Baranyához kerül) a megye egyéb területein Nagydorog,
Mucsi stb.
A török kiűzése után tehát egy gyér számú református magyar és a balkánról
beszivárgott rác népesség lakta a megyét. A települések
kis létszámúak és instabilak voltak. A betelepítések hatására ezek a református
közösségek gyakran zárványként különültek el a környező katolikus-evangélikus
falvaktól. Számos helyen - a katolikus betelepülés hatására- a kis lélekszámú református
lakosság elvándorolt más, erősebb református településbe, így egyfajta koncentráció
is lejátszódott. Ugyanakkor a vallási türelmetlenség
elől az újratelepülő megyébe reformátusok is érkeztek, gyakran igen távolról, például a nyugati megyeszélen Lápafő
Zalából települt, Kölesdre pedig Pest megyéből érkeztek reformátusok.
Teljesen eltűnt Nagymányok, Nádasd, Mucsi református
közössége, ezek a települések elnémetesedtek. Bölcskén katolikusokkal, Váralján evangélikus németekkel
kellett a református ősmagyarságnak együtt élnie. Színtiszta református település maradt a sárközi
falvakon kívül Nagydorog, Madocsa, Dunaszentgyörgy és sokáig Fadd is. A reformátusok száma tehát erőteljesen növekedett a XVIII. század során, de
nem olyan mértékben, mint a politikailag is támogatott katolikusoké. Így Tolna megye alapvetően katolikus
arculatúvá vált egy markáns református tájegységgel (Sárköz) és számos református
többségű településsel. Sok településen a katolikus többség mellett jelentős
kisebbséget alkotnak. (A felekezeti megoszlás térképét lásd itt).
A református templomok a vallási előírásoknak megfelelően puritánok. Döntő többségük csak a Türlemi rendelet
után épülhetett fel. A díszítés
a szószékre, a papi padra, az Úrasztalra, esetleg a bejárati ajtó faragásaira
koncentrálódik. Az épületek külső megjelenése általában a legredukáltabb későbarokk formavilágát idézi.
Hagymasisakos tornyú templomhoz félköríves, vagy sokszögzáródású hajó társul. A templomok
leggyakrabban síkmennyezetesek. A XIX. század végén megfigyelhetővé vált, hogy
a templomokban is a polgári ízlésnek megfelelő apróbb díszítések terjedtek el.
|