Búcsújáró helyekA középkorban Báta országos jelentőségű búcsújáró hely volt, de a hódoltság utáni korban rangját nem tudta visszaszerezni. Bizonyos források szerint a szekszárdi apátság is rendelkezett a középkorban csodatévő Mária-képpel. A 18.században elsősorban a németajkú falvak határában fennmaradt középkori templomromok körül alakultak ki új kegyhelyek. Ilyen hely volt Széplak, Papd, Ódány. Talán Csicsónak is volt középkori előzménye. |
Csicsó |
A leghíresebb Tolna megyei búcsújáró hely Csicsó, német nevén Bründl. (Bründl=Brünnlein=
kutacska) Története a hódoltság korára megy vissza. Tudjuk, hogy a Szent Kúthoz
már a XVII. század végén járnak ájtatoskodni, pedig ekkor már pusztának mondják
Csicsót. Amikor tehát Mercy Antal Ignác Károly Auguszt gróf, Hőgyész
ura, 1745-ben megszerzi magának az addig csak zálogként használt területet és
a kápolna építésébe kezd, a búcsújárásnak már hagyományai voltak. 1755-ben a
kápolnához épített remetelakot is említik már. Szentképe a passaui Mária-kép
másolata. Ezt 1765-ben említik először. Az eredeti képet, ami L.Cranach műve,
I.Lipót császár 1683-ban, Bécs török ostroma elől menekülve vitte magával a
passaui kapucinusok templomába, ahol a császár az ostrom ideje alatt a kép előtt
imádkozott. A török kiűzése után nagyon népszerű kegyképtípussá vált, különösen
a hazai németek körében. Csicsón is a németetek a kegyképnek tulajdonítottak
csodás erőt, a magyarok inkább a Szent Kút vizében hittek. 1767-ben ebbe a kápolnába
temetik el az építtető grófot is.
A templom oltárképe XX. századi, kis jelentőségű munka. |
Szekszárdi Remete-kápolna |
A szekszárdi Remete-kápolna a fogadalmi kápolnák közé tartozik. Az 1739-es
pestisjárvány idején fogadta meg Szekszárd népe, hogy a járvány elmúltával kápolnát
alapít a Szent Szűz tiszteletére. A kápolna felszentelésére végül is 1757-ben
került csak sor. Hamarosan búcsújáró helyként kezdték el tisztelni még a távolabbi
környék lakói is. A templom gondozását egy-egy ferences barát látta el, aki
a templom melletti barátlakásban lakott. Innen ered a kápolna közkeletű neve
is. A fenti két képeken a kápolna berendezését láthatjuk.
A főoltár közepén két angyal tartja csillagos mandorlában a mariazelli kegyszobor másolatát.
Az oltáron két oldalt Szt. Péter és Szt. Pál apostol szobrát láthatjuk.
A másik oltár feltűnően gazdag rokokós díszítésével tűnik ki.
Méretével szinte agyonnyomja a szerény kápolna belső terét, nyilvánvalóan tehát
másodlagos elhelyezéssel van dolgunk. Az oltárkép a kis Máriát és Szt. Annát ábrázolja.
Elsőrangú klasszicista alkotás.
|
Széplak |
A völgységi németek egyik legfontosabb búcsújáró helye Széplak volt, Cikó határában. A középkori templom megmaradt szentélyét már a 18.század óta kegyhelyként tisztelték, különösen a bonyhádiak és a cikóiak, de Kisboldogasszony napján távoli vidékekről is felkeresték a kegyhelyet. Különösen a nyomorékok és a betegek bíztak a szent gyógyulásban. Az utóbbi időben a hitélet a romnál ismét fellendülőben van. A völgységi németek gyakran látogattak megyén kívüli híres búcsújáró helyeket is. Erre utal a máriagyűdi kegyszobor másolata, amit még a XVIII. század végén készítettek a bonyhádi hívek.
|
Papd |
A papdi kápolna Lengyel határában található. A kápolna a török időkben elpusztult Alsó-Papd falu kis temploma volt. Ezt az 1720 körül itt megtelepedő mucsiak és a lengyeli németek többször felújították, Mária-kegyhelyként tisztelték. A jelenlegi templom elődje 1882-ben épült. A mocsaras vidéken álló templom azonban megsüllyedt, ezért 1930-ban új templomot emeltek a régi helyén.
|
Mucsi |
A völgységi németek közt különösen kitűntek keresztény jámborságukkal a mucsiak.
A jobb oldali XVIII. századi kép is egykoron Mucsiban volt.
A kép az úgynevezett "Mariahilf" típusba tartozik. A kép alján a Tisztítótűzben
senyvedő lelkeket látjuk, akik Máriához imádkoznak szenvedéseik enyhítése érdekében.
Közbenjáróként Szent Flórián és Szent Donát van a segítségükre, és imájuk az
angyalok segítségével jut el a Mennyországba. |
Gyapa, orvoskúti kápolna |
A Paks melletti Gyapán a XVIII. században egy kis kápolna épült, amit a XIX. század végén felújítottak.
A kápolna közelében gyermekeknek a XIX. század végén Szűz Mária-látomása volt.
Ezt követően a közeli hívek figyelme Gyapára összpontosult, és helyi jelentőségű
búcsújáró hellyé vált a kis kápolna. |
Kakasd |
Kakasd és az egykori, ma már Kakasddal egyesült Belac közt található kis
kápolna a XVIII. században épült Szt. Anna tiszteletére. Kis jelentőségű
búcsújáróhelynek számított, főként csak a környék német lakossága látogatta
Szt. Anna napján. A kápolnát a XIX. században átalakították. Ma már nem tartják
a búcsúját.
|
 
középkori és római emlékek | egyházi emlékek | világi emlékek | tanulmányok | települések | CsaTolna Egyesület |
|||||||
római | román | gótikus | várak | katolik. | evang. | reform. | szerb | zsidó | Szekszárd | vallomások | nyitó oldal |