|
A lussoniumi Dolichenus-tábla |
A lussoniumi légiós tábor területéről származik a 19. század elején megtalált híres Jupiter
Dolichenus-tábla. (Magyar Nemzeti Múzeum.) Ezt a háromszögletű, mintegy 36cm magas bronzlemezt rúd végére
erősítve, mint jelvényt vallási ünnepeken alkalmazták.
A tábla közepén látjuk magát Jupiter Dolichenust, szokásos ábrázolással: egyik kezében bárd, másik kezében
villámokkal áll egy bika hátán. A tábla tetején Sol és Luna mellképe, alul a sarkokban, Hercules bunkóval,
másikban Minerva. A bika kis talapzaton áll, aminek felirata magyarul a rövidítések feloldása után:
"Jupiter Dolichenusnak, Publius Aelius Luciliustól, aki az 1.alpesi lovas cohors centuriója."
(A cohors a légiónál kisebb katonai egység, a centurio ennek parancsnoka)
A tamási Concordia-szobor |
A limes vonala mögött apróbb falvak és villák is feküdtek. A települések gazdagságára utal
Tamási-szőlőhegyen előkerült kis bronz Concordia Augusta szobor (Wosinsky Múzeum, Szekszárd), ami az
egyetértés és béke istennőjének egy házi szentélyében állhatott. Concordiát általában érméken ábrázolták, a rendszerint ülő alakként jobb
kezébe áldozó csészét, bal kezébe a köztársaság korában egyes, a császárság korában kettős bőségszaruját adták
attribútumként. A tamási
szobor érdekessége, hogy a bőségszaruja egyes, annak ellenére, hogy igen nagy valószínűséggel már a császárkor terméke.
A bölcskei erőd |
A 4. századtól a keleti lovasnépek rohamai ellen a védekezés új formáit kellett alkalmazni az átszervezett Pannóniában. Az eddigi dunai ártér szélén húzódó, jobbára csak fa őrtornyokkal megerősített limes helyett a védekezés fő hangsúlya a Duna partjára épített erődökre tevődött át. A legutóbbi időkben a bölcskei Duna-szakasz medrében találták meg egy ilyen jelentős méretű, mintegy 76*54m-es erőd maradványait. Az erőd falaiba nagy mennyiségű gellérthegyi mészkövet, illetve a nagytétényi légiós tábor környékéről származó, a kereszténység elterjedésével pogánnyá átminősülő oltárkövet építettek be. Ezt az anyagot mutatja be a nagyszerű bölcskei kőtár (képünkön), de sok kő jutott innen a Wosinsky Mór Megyei Múzeumba illetve az előtte lévő parkba is.
A szekszárdi szarkofág |
Annak ellenére, hogy az utóbbi időkben a régészeti tevékenység élénkülni
látszik, a leletek többsége - különösen a leghíresebb leletek- véletlen
szórványként kerültek elő. Ilyen a híres szekszárdi szarkofág is, amit
1845-ben találtak a Megyeháza mellett egy másik dísztelen sírláda kíséretében.
Megtalálása óta élénk szakmai viták zajlanak róla. A szarkofág eleinte
ókeresztényként híresült el, majd úgy vélték, hogy a 3.századi sírládát a 4. században egy keresztény
temetkezéshez újra felhasználták. Ekkor új fedelet kapott, amin a keresztény hal és kenyér szimbólumát
vélték felfedezni. Újabban egyesek elvetik a keresztény temetkezés lehetőségét, és szerintük a sírláda
másodszori felhasználása is az antik hagyományoknak megfelelően történt.
Kattintson a képre! (forrás: www.ace.hu)
A márványból készült sírláda valószínűleg a Száva menti Smirniumból származik. Művészi színvonala kiemeli a hasonló emlékek sorából.
Az egyelőre tisztázatlan, hogy mi volt a sír környezetében. Csalog Zsolt -egykori múzeumigazgató- 1944-ben a megyeháza udvarán megtalálni
vélte egy ókeresztény sírkápolna alapfalait, amit szerinte a 7-8.században is használtak, majd a 11.században háromhajóssá alakították át.
Az ásatás dokumentációja sajnos elpusztult a háború során.
Csalog eredményeit ma a szakma nem osztja, főként Kozák Károly ásatásaira hivatkozva, aki a megyeháza udvarának déli oldalán, - az apátság
feltárása során- néhány másodlagosan beépített római tégla és kő kivételével nem talált jelentős római vagy ókeresztény emlékanyagot.
A szarkofág mellékleletei is figyelemreméltóak. Különösen egy delfinekkel és csigákkal díszített üvegserleg vált híressé.
A rajta lévő görög feliratot azóta is sokszor idézik a szekszárdi borisszák: "Áldozz a pásztornak, igyál, és élni fogsz. "
A kereszténység első emlékei |
A keresztény vallás első emlékei a III. sz. végén jelentek meg Pannóniában. Megyénk területén is ekkortól
datálhatók az első, főként Krisztus-monogramjuk révén az új valláshoz köthető tárgyak.
Ezek közül is kiemelkedik az a Krisztus-monogramos tárgy, amelyik egy
ókeresztény bazilika bronz lámpafügesztőjének a részlete volt. A lelet Bonyhád
közelében került elő. Ma a megyénkben csak egy másolat található erről a
tárgyról, a bonyhádi római katolikus templom új szembemiséző oltárának menzáján.
A Wosinsky Múzeum őrizi azt a két érdeket falazótéglát, amelynek karcolatai
szintén az ókeresztény időkbe vezetnek vissza. A felvételünkön is bemutatott
Dombóvár térségéből előkerült téglán egy orante kéztartásban lévő személyt
látunk. Az áldó, imádkozó alak az ókeresztény idők jellegzetes ábrázolása
volt. Ez a lelet egyszerű, már-már primitív megfogalmazása az ismert típusnak. A
felette lévő ARSO felíratott egyes kutatók az ariánus eretnekséggel hoznak
kapcsolatba.
A római emlékek mind megsemmisültek, de ez nem vonatkozik az építőanyagokra. A római köveket és téglákat a középkor, de még a XVIII. század során is felhasználták az építkezésekhez. Római köveket használtak fel a madocsai apátsághoz is, aminek köveiből majd a bölcskei templom és paplak épül. A bölcskei paplak falában is római követ találunk. Kalandos a története néhány paksi római kőnek is. Római téglákat használtak a szekszárdi apátságnál és még számos kisebb templomnál is.
 
középkori és római emlékek | egyházi emlékek | világi emlékek | tanulmányok | települések | CsaTolna Egyesület |
|||||||
római | román | gótikus | várak | katolik. | evang. | reform. | szerb | zsidó | Szekszárd | vallomások | nyitó oldal |