Az újratelepülő Tolna megyében kezdetben két járás volt, a simontornyai és
a dunaföldvári. Ebből a két, észak-déli irányba hosszan elnyúló járásból választották
le 1725-ben a megye déli részén a völgységi járást, ami a táj festői szépségével is kitűnik. |
Bonyhád |
Bonyhád fejlődése akkor vett nagyobb lendületet, amikor 1743-ban Perczel József apósával, Gaál Sándorral megvásárolja báró Schilsontól a bonyhádi uradalom egy részét. A 18.század legvégére a mezőváros a felekezeti egyensúly állapotába kerül, kialakul német-zsidó arculata. Nagyjából 3400 fős lakosságának harmada katolikus, harmada evangélikus, harmada zsidó. Mellettük kisebb számban református magyarok is előfordultak. Ma is látható katolikus templomát Winkler Mihály plébánossága alatt 1769-ben kezdik építeni. Korábban a katolikusok csak egy paticsfalú, deszkatornyú templommal rendelkeztek. Elkészülte egybeesik Bonyhád mezővárossá avatásának évével: 1782
|
Tevel |
A Völgység második legnépesebb települése Tevel volt, ami 1841-ben mezővárosi rangot is kapott.
Mivel csaknem színtiszta
német katolikus lakossága volt, ezért itt élt a Völgységben a legtöbb katolikus.
A 18.század végén létszámuk már több mint 2000 fő volt.
Nem véletlen, hogy ekkora
kinövik az 1727-29 közt épült templomukat, és új monumentális templom építésébe
kezdenek, ami a Völgység legnagyobb temploma lesz. A templom építését Dőry Ádám,
a falu birtokosa is támogatja. 1794-97 közt építi fel a szekszárdi Jakob Faulhammer
a templomot, aminek kifestésére csaknem fél évszázaddal később kerül sor. Ekkor
a szintén szekszárdi Boros Nepomuk János készíti el a
monumentális hatású és rendkívül dekoratív falképeit. Főoltárképe a Szentháromságot ábrázolja, jó
színvonalú munka.
A templom figyelemre méltó értéke valószínűleg még a német óhazából hozott rendkívüli szépségű barokk Mária-szobor,
ami az egyik mellékoltár dísze. |
Zomba |
Főként katolikus németek, kisebb részt magyarok lakták Zombát és környékének majorságait.
Zomba Bonyhád és Tevel után a Völgység harmadik legnépesebb települése volt.
Határában terült el Paradicsompuszta,
Dőry Ádám uradalmi központja. A Dőryek katolikus buzgólkodására jellemző, hogy
Zomba evangélikusait is elüldözték. A németek az Esterházyakhoz tartozó baranyai
Mekényesen, a magyarok pedig Harucken gróf alföldi pusztáin, Orosháza megalapításával
találnak nyugalmat maguknak. A nagyhatalmú Dőry Ádám természetesen szívén viselte
a zombai templom sorsát is. A templom 1765-77 közt, Vörös Bálint plébánossága
alatt épült. A mellett lévő temetőben nyugszanak a Dőry család tagjai. A képen lévő
fehér kápolna Dőry Ádámnak és unokájának kriptája. |
Cikó |
Cikó már 1696-ban a negyedik legnagyobb porciót fizette a völgységi falvak közül.
A 18. század elején ugyan elnéptelenedett, de a Kun Ferenc kezdeményezte német betelepítések
révén ismét erőre kap. Kezdetben német evangélikusok és katolikusok együtt lakják, de az
1730-as évektől az evangélikusok elhagyják. A Kun családot 1743-tól követő Perczelek idején fejlődik
erőteljesen a falu. Úgy tűnik, rövid ideig a Perczelek csaknem egyenrangú településüknek
tekintették a kezdetben még lassan fejlődő Bonyháddal. A Perczelek alatt lesz a negyedik a völgységi falvak népességsorrendjében.
Plébániája kezdetben a baranyai Mecseknádasd, majd Bonyhád alá tartozott, de anyakönyvet 1751-től önállóan vezettek.
Első temploma 1725-ben épült fából és vályogból. A falu új, ma is látható temploma a Perczelek kegyurasága alatt
épült 1761-től 1767-ig a Szentháromság tiszteletére. Az alapító Perczel Józsefet
1768-ban a templom alatti kriptába temették, ahova felesége is számos későbbi Perczel családtag követte.
A templom kívülről egyszerű, gúlasisakos tornyú. Berendezése túlnyomórészt barokk stílusú. Berendezési tárgyai közül figyelemre méltó
a szószék, és három oltára.
A baldachin 1846-ból származik, ugyancsak a Perczelek adománya. A mai főo1tárkép 1910-ben készült, a kapucinus Müller József munkája.
A falu sok szakrális emlékkel rendelkezik. Ezek sorából is kiemelkedik a Szent Rókus kápolna. Cikó legrégebbi egyházi emléke az 1746-ban emelt kis kápolna. Furcsa elhelyezkedése, pontos keletelése, alaprajza alapján valószínűleg egy kis középkori falusi templom alapjaira épült. Egy helyi legenda szerint egy viharból való csodás megmenekülés emlékére emelték fogadalomból, de lehet, hogy inkább a korabeli nagy pestisjárvány volt felépültének indítéka, amit csak valószínűsít az is, hogy Rókus közismert pestisszent. Az ő csonka és szakszerűtlenül kiegészített szobrát látjuk a nyugati homlokzat fülkéjében. |
Kisdorog |
Kisdorog Dőry birtok volt. Németek lakták. Sokáig Tevel fíliája volt. A
mai temploma 1794-ben épült, későbarokk stílusú, Szent Lőrincnek van
szentelve. Alatta a domboldalban a Dőry
családnak van a kriptája. |
Mucsi |
Mucsi jelentőségét az adta, hogy a nagy kiterjedésű Mercy-Apponyi birtoktest második legnagyobb katolikus települése volt ez a gyönyörű fekvésű és varázslatos hangulatú falu. Lélekszámban egykoron a birtoktestben csak az uradalmi központ, Hőgyész előzte meg, a kitelepítés révén azonban lakossága nagyon megfogyatkozott és kicserélődött. Az idetelepült németek számára 1745-ben építette fel Mercy Antal a plébániaház épületét (képünkön), az akkor még álló és ideiglenesen rendbe hozott középkori templom mellé. Később, az új templom - részint a régi köveiből - kissé távolabb épül fel 1781-83 közt, Apponyi Antal kegyurasága alatt, Szent Istvánnak szentelve. A mucsiak egykori mély vallásosságának további emlékeivel a búcsújáró helyek közt olvashatunk. |
Kakasd |
Kakasdot szintén németek lakták, akik 1720 táján tűntek fel itt először. A Wallis-Festetics uradalomhoz tartozott, majd Bezerédj István birtoka lett. Első templomuk még a középkori felújítása volt, majd a mai helyén felépítik 1745-ben nádfedeles templomukat, ami helyett 1810-ben épül fel a mai .Ezt is többször átépítik, bővítik. Szoborfülkéiben XIX. sz. közepéről származó alkotásokat láthatunk, a templom előtt lévő szobrok még későbbiek. A templomtorony motívumait használta fel Makovecz Imre a híres faluház úgynevezett "Sváb-toronynának" megtervezéséhez. A Kakasdról elszármazó, népies bájt sugárzó Immaculata szobor XVIII. század végi-XIX. század elei alkotás lehet. |
Szálka |
A kezdetben fontos rác településnek számító Szálka elnémetesedett.
Ma már szerb temploma sincs meg. A Német katolikusok a XVIII. sz. végén építették fel katolikus templomukat. Ebben
találjuk a képünkön is bemutatott figyelemre méltó mellékoltárt, amelyiknek a témája Szt. Anna harmadmagával. |
Grábóc |
A gyönyörű grábóci szerb templom és kolostor méltán tartozik a megye leghíresebb emlékei közé. Ez alapján azt gondolhatnánk, hogy a Grábóc tipikusan szerb település. 1696-ban valóban tiszta szerb lakosságú még, sőt a Völgységben a legnagyobb porciót is itt fizették. A 18.században azonban fokozatosan elnémetesedett. Az 1789-es népszámlálás már német-szerb lakosságúnak nevezi, és ekkora már a németek vannak többen, és a következő században az arányok még inkább eltolódnak. Grábóc is tehát tipikus "sváb" faluvá válik, ahol a szerb kolostor és az egyre fogyatkozó szerb lakosság csak különlegességnek számított. A katolikus németek 1765-ben építik fel első kápolnájukat, amit 1795-ben a mai templommá bővít ki az egyre szaporodó közösség. Kívülről egyszerű kis templom a grábóci, belülről a főoltára érdekes. Mellette a Kálváriát látjuk.
|
Závod |
A závodi templom a Völgység legszebb vidékének koronája. A falu fölé magasodó dombon 1766 óta áll a nagyméretű, négy boltszakaszos templom, amit Keresztelő Szt. Jánosnak szenteltek. Závod a völgységi németek egyik szakrális emlékekben leggazdagabb települése volt, annak ellenére, hogy csak a közepes méretű falvak közé tartozott. A templomon kívül 6 kápolnája, 7 szobra, 7 keresztje és Kálváriája van.
|
Mőcsény |
Mőcsény a Völgység kisebb falvai közé tartozott. A Batthyányi család birtokolta,
és szintén németek lakták. A Batthyányiaknak Tolnában nem sok birtokuk volt, azok
is mind távol a megye északi sarkában. Mőcsény ebből a szempontból különlegességnek számított,
egyebekben viszont nem különbözött a környék német településeitől. Szép fekvésű temploma 1767-ben lett kész.
Körülötte van a temető is, ami a barokk időkben már ritkábban alkalmazott megoldás volt.
|
Lengyel |
A mai lengyeli templom barokkos külső megjelenése ellenére a XIX. századi
alkotás. Apponyi József kegyurasága alatt épült a XIX. század húszas éveiben. A
későbbi lengyeli kegyurak is szívükön viselték a templom sorsát, így például
Apponyi Rudolf alatt a 1860-as években némiképp átalakították. |
Bonyhádvarasd |
A Mercy-Apponyi birtoktesthez tartozó Varasdon is németek éltek. A
környék közepes települései közé tarozott. (Ez a XIX. század elején 750 főt
jelentett, ma alig 500-an lakják. .Az első nádtetős fatemplom helyett emelték a
varasdi németajkú hívek a Szent Jakab templomot 1793-ban, késő barokk stílusban.
Titulusának megfelelően a szép főoltáron is a templom védőszentjét láthatjuk
Szent Péter és Szt. Pál társaságában.
Varasd másik jeles egyházi műemléke a temetőben álló Mindenszentek -kápolna szintén a XVIII. század végén épült., oltárképe is ebből a korból való. A templom mögött dombon áll a temetőben. A varasdi temető sok nagyon szép régi sírkövet rejt még, a legrégibb 1764-ből származik. A XIX. század végének jellegzetes nádasdi keresztjeinek összefüggő sorát itt még nagy területen csodálhatjuk meg.
|
Nagyvejke |
A szintén Mercy-Apponyi birtoknak számító Nagyvejke a Völgyég kisebb, de tipikus német települése volt. Az 1777-ben épült temploma a völgységi szokásoknak megfelelően a falu feletti dombra települt. Mellette a temető van.
|
 
középkori és római emlékek | egyházi emlékek | világi emlékek | tanulmányok | települések | CsaTolna Egyesület |
|||||||
római | román | gótikus | várak | katolik. | evang. | reform. | szerb | zsidó | Szekszárd | vallomások | nyitó oldal |