Bonyhád fejlődése akkor vett nagyobb lendületet, amikor 1743-ban Perczel
József apósával, Gaál Sándorral megvásárolja báró Schilsontól a bonyhádi uradalom
egy részét. A 18.század legvégére a mezőváros a felekezeti egyensúly állapotába
kerül, kialakul német-zsidó arculata. Nagyjából 3400 fős lakosságának harmada
katolikus, harmada evangélikus, harmada zsidó. Mellettük kisebb számban református magyarok
is előfordultak. Ma is látható katolikus templomát
Winkler Mihály plébánossága alatt 1769-ben kezdik építeni. Korábban a
katolikusok csak egy paticsfalú, deszkatornyú templommal rendelkeztek.
Elkészülte egybeesik Bonyhád mezővárossá avatásának évével: 1782
Winkler állandó intrika és pénzügyi bonyodalom közepette vezette
a hosszúra nyúlt építkezést. 1775-ben még csak az alapfalaknál tartottak. Rá két évre meghalt Klimó pécsi püspök, aki az építkezést pénzzel is támogatta, és 1000 Ft-nyi adománya
eltűnt.
A hosszúra nyúlt építkezés alatt a Perczelek lelkesedése is megcsappant, a beígért pénzadományok
egyre soványodtak. Nem csak a robotra kényszeríttet evangélikusok, de még a a katolikus jobbágyok
is szabotálták a munkát. Az evangélikusok azonban még a szabotálásnál is tovább menetek, esetenként
szándékos rongálásokkal is hátráltatták az építkezést. Winkler kitartásának azonban meglett az eredménye,
és végül Esterházy László pécsi püspök 1782-ben felszentelhette a Szeplőtelen fogantatás tiszteletére a templomot.
Érdemes Winklerről (1729-1810) is néhány szót szólni. Winkler korának egy kiemelkedő
tudású és hitbuzgó plébánosa volt. Nevét a becses magyar nyelvemlék, az 1506-ból származó Winkler-kódex is
őrzi.
Pallas Nagy Lexikona a kódexről a következőket írja: "Kis nyolcadrét alakú, elején-végén csonka papiros-kódex. Csekély kivétellel egy kéz munkája.
Írása éve négyszer is világosan ki van téve benne. Tartalma: naptár, énekek, imádságok, tanítások,
elmélkedések, a passió (egyező a Nádor-kódexbelivel), evangéliumi darabok és apácákhoz intézett beszédek.
Nevét egykori birtokosától: Winkler Mihály néhai pécsi kanonoktól kapta, kinek ajándékából jelenleg az egyetemi könyvtár tulajdona." (Ma az Országos Széchényi Könyvtár Őrzi)
Winkler szervezőtehetségét mutatja, hogy négy templomot épített, két kórházat is alapított,
az egyiket éppen Bonyhádon. Bonyhádot megelőzően a hegyháti Szakadáton szolgált,
ahol az azóta lebontott templom építésével tűnt ki. Az evangélikusokkal sem Szakadáton , sem Bonyhádon nem volt a viszonya felhőtlen.
Katolizációs törekvései ennek ellenére Bonyhádon főként a zsidók ellen irányultak. Megtanul
héberül, sokat tanulmányozta életüket. Két polemizáló művet ír a zsidó vallás
tévelygéseiről, enyhén dorgáló hangnemben. Művei közül az egyik később Bécsben
nyomtatásban is megjelenik, de kevés sikert ért el vele a zsidók közt. 1789-ben,
mikor elhagyja Bonyhádot, a megye egyik legszebb katolikus templomát hagyja
maga mögött, de nagy vágya, a zsidóság keresztény útra terelése nem sikerül.
A zsidók hatására kerülhetett fel Mózes is a templom főhomlokzatára, Pál apostol mellett. A
szobrászati díszítések, a harmonikus építészeti tagolások és arányok a megye egyik
legszebb templomává teszik a bonyhádit. A belsőben a főoltár mellett 4 mellékoltárt találunk.
Az oltárok száma itt is igényességet tükröz, az oltárok művészi színvonala azonban
- talán a főoltárt leszámítva- nem éri el a templomkülső építészeti igényességét.
|