A barokk korban vált szokássá a Szentháromságok állítása. A keresztény lelkületben
betöltött fontos szerepükről egy másik tanulmányban
olvashatunk. Mivel egy jelentősebb szoborcsoport elkészítése nem kevés pénzbe
került, ezért Tolna megyében csak a szekszárdi és a földvári apátság engedhette
meg magának azt, hogy a XVIII. század derekán már ilyen oszlopot állíthasson.
Megyénkben a XVIII-XIX. század fordulóján indul meg nagyobb számban az oszlopok
állítása. Bátaszék, Bonyhád, Paks, Simontornya, és Tolna gazdagodik ekkor
ilyen emlékekkel. A professzionális alkotások mellett ekkor jelennek meg a népies
oszlopok is. Dombóvár nyitja meg ezek sorát - ezt egy pécsi mester készíti el-, és ide sorolható a bátai is. A XIX.század
közepe táján a karcsú gúlán elhelyezkedő Szentháromságok mellett megjelennek
a három oszlopon álló változatok is. Ennek legszebb példája a döbröközi, de
ez a típus van Ozorán, Iregen, Nagykónyiban is. A barokkos oszlopos forma sem megy ki teljesen a divatból,
ilyent állítanak például a mözsiek. A XIX. század második felében minden eddiginél több Szentháromságot
avatnak a megye településein. Ezek közt van olyan, ami a korábbi monumentális
barokk emlékeket idézi, mint a zombai, a tamási vagy a teveli, de a többség
szerény emlékmű. (Pl. Pincehely, Mőcsény, Kisszékely, Magyarkeszi,Szakály,Regöly stb.)
|