A keresztény ember szent térben és időben élt. A napi ritmusát az imák
és a harangzúgások, az egész évet pedig az egyházi ünnepek osztották szakrális
ciklusokká. Lakóhelyének pedig térbeli szakrális hierarchiája volt,
amit a templom, a Szentháromság, a kápolnák, a kálvária és a szentek szobrai
határoztak meg. Ha a keresztény ember kiment reggelente a határba dolgozni, vagy ha végigment faluján, egy megszentelt területen haladt végig. Jeles ünnepeken, körmenetek alkalmával
pedig külön is felkeresték ezeket a szent jeleket, és meghatározott szertartás
keretében megerősítették a velük való kapcsolatot. A települések szakrális központja
természetesen maga a templom volt. Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy a település
világi központja ritkán egyezett meg a szakrális központtal. A templom kiszakadt a világi forgatagból. Ha a terepviszonyok megengedték, gyakran a főtér közeli dombtetőre került. Természetesen a főtér szakralizálását is elvégezték, ennek ideális formája volt a Szentháromság elhelyezése. A főtér és a templom terének összekapcsolását szentek szobraival,
kisebb Szentháromságokkal, esetleg - a templom közvetlen közelében - kereszttel
oldották meg. Sióagárd: A leányvári kápolna(XIX.sz. vége) és a Nepomuki Szt.János szobor a templom mellett (XIX.sz. második fele) A településből kivezető utak mentén, a faluszéleken, a határban találjuk a kereszteket és Szent Vendel szobrait, a szőlőhegyeken Szent Orbánt. Egyes helyeken kisebb kápolnákat is állítottak ezeknek a szenteknek. A Kálváriák stációsorai általában a falvak fölötti dombokra kerültek. Az útszéli szobrok állításának szokása a megyénkben a XVIII. század elején veszi kezdetét, és az egész XIX. század során tart. A legkorábbi szobor minden valószínűség szerint a tolnai Nepomuki Szent János szobor. Ezt a rajta lévő címer tanúsága szerint Wallis gróf állítatja, tehát még 1732 előtti, mert ekkor a gróf eladja a tolnai birtokát Apponyi Lázárnak. Ez a korai dátum figyelmet érdemel, mivel Pesten is csak néhány évvel korábban emelik az első Nepomuki szobrot. Ezt időrendben a teveli templom előtt álló Szent Flórián és Nepomuki Szent János szobor követi, 1750-ből. Nepomuki Szent János szobra Tolnáról és Tevelről A szobrok állítása a XVIII. század végén válik tömegessé, elsősorban a németek lakta falvakban. A XVIII. század végére azonban a magyar falvakban is elterjed. (Regöly, Báta) A XVIII. század végén Nepomuki Szent János volt a legnépszerűbb szent. Kultusza azonban a XIX. század elején hirtelen hanyatlani kezd. A XIX. század derekától már csak elvétve állítanak neki szobrot. (Sióagárd, tolnai rév). Minden jel szerint a megfeszített Krisztus ábrázolása terjedt el legkésőbb, legalábbis kőszobrok formájában. A XVIII. században csak a templomokban és a kálváriákon találkozunk ezzel az ábrázolási móddal. A kő keresztek állításnak szokása csak a XIX. század elején lett általános, és jobbára a falusi kőfaragó mesterek készítették ezeket az emlékeket. Baranya és Tolna német lakosságát zömmel a mecseknádasdi kőfaragók láthatták el keresztekkel, szobrokkal.
|
 
középkori és római emlékek | egyházi emlékek | világi emlékek | tanulmányok | települések | CsaTolna Egyesület |
|||||||
római | román | gótikus | várak | katolik. | evang. | reform. | szerb | zsidó | Szekszárd | vallomások | nyitó oldal |