A bonyhádi
zsidóságról készült legutóbbi tanulmány (Szilágyi-Schwietzer) szerint a bonyhádi
zsidóságra vonatkozó első bizonyítható adatok az 1741-es összeírásból származnak.
Egyes szerzők azonban a bonyhádi neológ (vagy kongresszusinak is mondott) temető sírköveinek
feliratai alapján korábbi évszámokat is valószínűsítenek. Így Eisner szerint
1703-ból, Vörös szerint 1727-ből származó sírkövek is vannak a temetőben.
Knábel még ennél is korábra teszi a zsidóság valószínű megjelenését, egészen
a hódoltság koráig. Ha nem is zárható ki a zsidóság szórványainak korai és
ideiglenes megjelenése, abban minden szerző egyetért, hogy a folyamatos jelenlétük
csak a XVIII.sz. közepétől biztos. Így az 1741-es összeírás tekinthető perdöntőnek.
Ebben az időben négy zsidó család él a községben, amely báró Schilson János
és Kun Ferenc tulajdona volt. A település ekkor még a megye kevésbé jelentős falvai
közé tartozik. 1743-ban Schilson eladja a birtok egyik felét Perczel Józsefnek
és apósának Gaál Sándornak. Bonyhád ekkortól kezd rohamosan fejlődni. Ebben
a fejlődésben döntő szerepet játszanak a zsidók.
Az első imaházat Bonyhád első rabbija, R.Jichok ha-Lévi Spitz építette, aki 1746 és 1768 közt működött Bonyhádon. A templom azonban csak ideiglenes épület lehetett, mert 1782-ben már arról értesülünk, hogy még nincs önálló templomuk, hanem a Perczel családtól bérelnek helységet istentisztelet céljára. Ábrahám Jehuda Léb Freistadt rabbi 1794-ben viszont már gyászdalban siratja el a tűzvészben elpusztult zsinagógát, ami valószínűleg az imént említett bérelt épület lehetett. Az új zsinagóga építéséhez már 1795-ben hozzálátnak. 1801-ben a közösség Perczel Zsigmonddal szerződést köt arról, hogy templom céljára épületet vásárolnak az uradalomtól. A régi templomhelységet pedig átengedik a talmudegyletnek. Egy 1807-es összeírás szerint az említett két zsinagóga mellett még egy magánháznál is folyt istentisztelet. A művészettörténeti kutatás szerint a ma is álló zsinagóga az 1795-ben épült zsinagógával azonos, amit 1868 óta a neológ (kongresszusi) hitközség használt. Műemléki szempontból ez az ország egyik legjelentősebb zsinagógája. A zsinagóga lényegében ma is őrzi XVIII. századi állapotát. Jelentősebb átalakítást 1896-ban végeztek rajta, amikor a nyugati homlokzathoz egy karzatfeljárót építettek és a veszélyes repedések megszüntetése miatt felújítják az egész templomot. Az újraavatás emlékére az előcsarnokban márvány emléktáblát helyeztek el. A nagyon leromlott állagú épület felújítási munkálatai 2002 áprilisában kezdődtek el.
Bonyhád ma is álló másik zsinagógája 1924-ben épült az ortodoxok számára. A bejáratnál táblák tudósítanak a telek adományozójáról (Káháne Áron), az építőről (Krausz Salamon) és egyéb adományozókról. Ez a zsinagóga ma már csak tömegében idézi múltját. Felirataitól, díszítéseitől, szakrális jellegétől megfosztva bútorraktárként működik. A Gerő által A magyarországi zsinagógák című könyvben idézett feliratok sem láthatók már rajta. Az elötte lévő téren nemrégiben a II. világháború áldozatainak állítottak emlékművet.
Bonyhádnak ma két zsidó temetője van. A korábbi, amely később a neológoké lett, 1768 előtt létesült, hiszen ebben az évben már a bővítéséről hallunk. 1783-ban ismét nagyobbítják. A zsidók rendkívüli helyzetét mutatja az a tény, hogy a temető közvetlenül a katolikus temető mellett helyezkedik el, attól csak egy fal választja el. Ezt a falat Kliegel Ignác építette 1800-ban, amikor megengedte a zsidóknak, hogy a katolikus temetőig terjedjen a temetőjük. Az országos gyakorlat ezzel szemben általában az volt, hogy a zsidóknak csak a településen kívül, a katolikus temetőtől távol volt szabad temetkezniük. A halottasházról azt tudjuk, hogy 1793-ban felújítják. 1820-ban a temető udvarán kórház jellegű szegényházat építenek, amit 1868-ban megújítanak. A temető fekvése nem túl szerencsés, ezért 1846 óta támfallal próbálták megakadályozni a sírok kimosódását a meredek partoldalból. Külön gondot jelentettek a majosi vég felé eső beszakadások. Ezek Eisner szerint kora középkori barlanglakások maradványai. A neológ és az ortodox temető
A zsidó közösségnek számos más épülete is volt, amiről a Bonyhádról szóló fejezetben teszünk említést. |
 
középkori és római emlékek | egyházi emlékek | világi emlékek | tanulmányok | települések | CsaTolna Egyesület |
|||||||
római | román | gótikus | várak | katolik. | evang. | reform. | szerb | zsidó | Szekszárd | vallomások | nyitó oldal |