|
CsaTolna feladványok, földgömbi keresés
A GoogleMaps és
GoogleEarth megjelenésével
új távlatok nyíltak a földgömbön való otthon ülő keresgélés előtt.
Nem kell szégyenkeznünk annyiban, hogy hazai viszonyok közt jó
térképi keresésre ad alkalmat a
Térképcentrum is.
Alább olyan feladatok sorakoznak, amelyek egy kicsit a CsaTolna
két éve futó
versversenyére
rímelnek. A játék munkaneve egyelőre "földgömb szörcs", azaz [fgs].
Jó keresést!
Az eddigi összes keresés kmz formátumban:
.
A korábbi feladatok tízes csoportokban (katt a kiválasztottra):
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
|
7. |
|
8. |
|
9. |
|
Már fut a tizedik is:
41. feladat, 2007. november 10. szombat, 17:10:10, kitűző: CsA
CsA: Az ammónia (NH3) nitrogén műtrágya vagy robbanószer alapanyaga,
és pl. a levegő nitrogénjéből meg a víz hidrogénjéből lehet 1913 óta
katalitikus eljárással gyártani. A vizet sok-sok villamos árammal
bontva a hidrogén és oxigén mellett képződik egy melléktermék is,
ami a II. világháború idején nagyon felértékelődött. Szabotázsakciók
sorozatával sikerült csökkenteni a nácik kezébe kerülő mennyiségét.
Egy ilyen kommandó rádiósa volt e feladat központi szereplője.
A háború után őt ugyancsak rádiósként bevonták egy híres tengeri
expedícióba is, majd később azt a múzeumot igazgatta, ahol az utazás
különleges vízijárművét állították ki.
Kérdések:
(1) Három, egymástól is elég messze eső helyet kell megtalálni,
ahol hősünk ténykedett: a kommandó célpontját és a tengeri út kiinduló-
illetve végpontját. Mindezeket térképekkel és/vagy (geo)linkekkel,
esetleg fotókkal lehetőleg gazdagon illusztrálni.
(2) Ki volt a rádiós?
(3) Mi a melléktermék?
(4) Néhány szó a tengeri utazás céljáról, eszközéről.
(5) Hogy egy kis grafika is legyen: honnan származik a két képrészlet?
(6) Mindkét eseményt több könyv és film örökíti meg. Pár ilyen művet
meg kéne hivatkozni.
Határidő: november 15.
|
elbi:
Úgy elsőre egyből beugrott (ami előfeltétele, hogy egyáltalán
csináljak valamit): ez a
nehézvíz
sztori. De benne se rádiós, se semmi...
Lehetne persze idegen nyelven próbálkozni, meg
magyarul körültekintőbben, de ehhez nincs időm.
Kedvem se sok, látva feladvány reménytelen nehézségét.
|
Gyuri:
(1) A németek bombagyártását megakadályozandó kommandós akció
célpontja a norvégiai Vemork vízierőmű volt.
Helye (be kell írni
a keresőnek, hogy Vemork, a szerk.).
A Thor Heyerdahl vezette Kon-tiki expedícó a perui Callao-ból
indulva hajózott a polinéziai Raroia atollig. Ezt unokája
hasonló járművel, csapattal 2006-ban megismételte, az ő
útvonaluk.
De van olyan is, aki később
egyedül
vállalkozott ugyanerre az útra.
(2) Hősünk neve:
Knut
Magne Haugland.
A nagy tapasztalatú kommandós rádiós szerepe az volt, hogy
rendszeres összeköttetést biztosítson a szárazföld
és az úszó bázis személyzete között. Ez meg is valósult.
(3) A megjelölendő melléktermék neve: deutérium-oxid, azaz nehézvíz.
(4) A Kon-Tiki expedíció célja bebizonyítani, hogy a csendes-óceáni
szigetvilág benépesülése lehetséges volt az Újvilágból is.
Az úszó alkotmány balsafa tutaj.
(5) A vitorlán Virakocsa (Kon-Tiki) inka napisten rajza jól kivehető.
A vitorla-logo - ezt nem tudom pontosan - utalva a további
expedíciókra a Heyerdahl Intézet logojaként jelent meg.
(6) A Telemark hősei (1965) amerikai illetve Kon-Tiki címmel (1950)
norvég film; Heyerdahl könyve: Tutajjal a Csendes-óceánon.
|
Karcsi:
Megpróbálkoztam a következő feladattal is.
- Először a vízbontásra kerestem, mert nem ugrott be a melléktermék. Erre
nem találtam érdemlegest.
- Ezután újra elolvastam a feladatot, és a szabotázsról és a II.
világháborúról bejött a nehézvíz és Norvégia.
- Rákerestem a nehézvízre, és lám a
harmadik
találat írt a német atombomba körüli dolgokról.
- Itt megtaláltam, hogy 1943. február 27-én a norvég ellenállási mozgalom 6
kommandósa felrobbantotta a nehézvíztárolót a Norsk-Hydro vermorki
üzemében Rjukan mellett, ez volt a Gunnerside-akció.
- A következő keresés a Gunnerside szóra történt, itt a negyedik találat
volt a
Norwegian
heavy water sabotage cím alatt a Wikipédiából.
- Ezt olvasva megtaláltam a résztvevők névsorát, ezt átnézve megtaláltam
Knut
Hauglandot. Ő 1947-ben csatlakozott Thor Heyerdahl Kon-Tiki
expedíciójához.
- A következő keresés a
Kon-Tikire
történt, itt a harmadik találat volt a nyerő.
Átolvasva megtudtan, hogy az expedició 1947. április 28-án indult a
Kon-Tiki nevű balsafa tutajjal a perui Callao kikötőjéből,
és 101 nap után, augusztus 7-én érkezett a Tuamotu-szigetcsoporthoz
tartozó Raroia korallszigetre. Rádiósuk Knut Haugland.
Az expedicíó célja annak a bizonyítása, hogy a régi időkben
lehetséges volt primitív eszközökkel átkelni a Csendes-óceánon
Dél-amerikából Polinéziába. A tutaj neve az inka napisten, Virakocsa
nevének egy formája. A vitorlán látható volt
a mellékelt jobb oldali grafika, ami Heyerdahl
útibeszámolójának
a logoja is.
- A következő a keresés a művekre. Először Heyerdahl keresőszóval,
ötödik találat Thor Heyerdahl:
Tutajjal
a Csendes-óceánon könyve.
Thor Heyerdahl a könyv alapján készült dokumentumfilméért
1951-ben Oscart is kapott.
Tehát a formális válaszok:
(1) Az első hely Norvégia, a Norsk-Hydro vermorki üzeme Rjukan mellett.
Telemark hősei,
geolink,
az erőmű
képe.
A második hely a Kon-Tiki expedíció indulási pontja:
Peru,
Callao kikötője.
geolink,
térkép, illetve
további kép.
A harmadik hely Francia Polinézia, a
Tuamotu-szigetcsoport
Raroia szigete,
térkép.
(2) A keresett személy Knut Haugland norvég hős, ahogy fent is írtam.
(3) A keresett melléktermék a
nehézvíz.
(4) A tengeri utazás célja volt bizonyítani, hogy a régi időkben
primitív eszközökkel lehetséges volt a hajózás Dél-Amerikából
Polinéziába. Az eszközegy balsafából készült
tutaj volt.
(5) Az első képrészlet a
Norsk-Hydro cég,
a második pedig a
Kon-Tiki expedíció
logoja volt.
(6) A
Kon-Tiki expedicióról
Thor Heyerdahl írt könyvet "Tutajjal a Csendes-óceánon" címmel,
melyből dokumentumfilmet is készített.
A norvégiai
szabotázsról
1965-ben készült film "The Heroes of Telemark" címmel.
|
CsA: Összesen 6 db vállvert osztok ki: elbi kap egyet, Gyuri kettőt,
Karcsi (a rögtön az élre ugró újonc, a földgömbszörcs Lewis
Hamiltonja? :-) hármat. Utóbbi nem azért, mert leghosszabban írt -
néha a frappáns rövidség a legjobb - hanem mert élvezetesen
leírta a folyamatot és linkjei is nagyon jók. Annyira, hogy
csak négy továbbit adok :-)
- Vemork
éjjel-nappal, télen-nyáron, kívül-belül, fekete/fehér-színes képeken.
Gyönyörű táj, a legtöbbje nagyon jó fotó.
- Az erőmű Karcsi geolinkjéhez képest
pár km-rel Ny-ra van, a vasút végpontja fölött.
- Képzeljétek, a Raroia atollon még
reptér is van!
- Elérhető a könyv
teljes
szövege is, kikerülhetetlen alapmű.
Én még ebben az 1962-es kiadásban olvastam:
|
42. feladat, 2007. november 11. 8:58:23, kitűző: Gyuri
Gyuri: A múlt század harmincas éveinek nagy őrületéből a mieink (volt köztük
egy földink is) is kivették részüket. Rápillantva a fényképre nem nehéz
kitalálni (kattz!):
(1) Mi volt ez az őrület?
(2) Hol található ez a repülőtér (geolink) és mitől lett annyira
népszerű a korabeli aviátorok (néhányuk felsorolása) körében?
(3) Milyen magyar vonatkozása van ennek a helynek (pilóták,
repülőgéptípus, repidő, távolság - linkek)?
(4) Hol értek földet és mi jelöli a landolás helyét (fénykép)?
Határidő: november 18.
|
Karcsi:
(1) A említett őrület a repülés, illetve ezen belül az Atlanti-óceán
átrepülése volt.
(2) A repülőtér Kanadában (Új Foundland) Harbour Grace-ben, a Kegyelem
kikötőjében van. A
geolink.
A repülőtér népszerűségét az jelentette, hogy akkoriban ez volt a
legkeletibb az amerikai kontinensen.
A kor híres aviátorai voltak többk között: Louis Blériot, Charles Lindbergh,
Antoine de Saint Exupéry, Orville Wright, Howard Hughes, Endresz György,
Magyar Sándor.
(3) A magyar vonatkozás Endresz György és Magyar Sándor útja volt, 1931.
július 15-én, amikor innen indulva 25 vagy 26 óra 20 perc (több adat van
forgalomban) alatt eljutottak Bicske határáig.
A repülőgép egy átalakított
470 LE-s Lockheed Sirius típusú volt. A repült távolság 5770 km, az
átlagsebesség több mint 230 km/h. A gépet "Justice for Hungary" névre
keresztelték. Egy-egy jobb
sulinetes
és
repülőklubos lap.
(4) A repülőgép Bicske határában ért földet és egy
emlékkő
jelöli a landolás helyét.
Ez pedig egy
újabb emlékmű nem messze a másiktól.
A megfejtés menete:
Azt rögtön láttam, hogy egy repülőtérről van szó, és azt is gondoltam hogy a
30-as évek repülése a téma. Azonban először az Európai célrepteret kerestem,
és sikerült Franciaországot átpásztáznom, hiába. ekkor váltottam és az
indulási repterek között rögtön megtaláltam az igazit. A többi viszonylag
egyszerűen ment, de az emlékkő és emlékmű képét megtalálni nehezebb volt.
|
CsA:
(1) Az Atlanti-óceán átrepülése.
(2) Harbour Grace, ez az Európához egyik legközelebb fekvő reptér.
Geolinkek halma.
Egy
csomó név,
majdnem teljes felsorolásnak tűnik, nem gyűjteném ki őket.
(3) Justice for Hungary a repülő neve, egy kétüléses, egyfedelű
Lockheed Sirius.
Endresz
György pilóta és a szekszárdi születésű
Magyar
(Wilczek) Sándor
navigátor ült benne, a repülés kezdeményezője utóbbi volt.
1931. július 15-16-án repültek, a tiszta repidő 25 óra 20 perc,
a táv 5770 km volt.
A témakörben ezt találtam
legjobb
hivatkozásnak. Itt
egy
rakat további link, de a gép elnevezésére való tekintettel
köztük nem kevés az irredentizmusba hajló lap.
Tárgyilagosan meg kell említeni, hogy a világ azért nem jegyzi olyan
toronymagasan e repülést. Pl. a
Transatlantic
flight lapon felsorolt nevezetes repülések közt nem szerepel
- hacsak rá nem teszitek. Mindenesetre akkoriban, a Trianon utáni hangulatban,
a gazdasági mélyponton a legapróbb dicsőség is nagyon jólesett a
magyarnak.
(4) Az emlékkő képe és helye
,
de most tettem egy kétnyelvű jelet még ide
is.
|
|
elbi: Az őrület az lehetett, hogy átrepülni az óceánt,
és tudom, hogy volt ilyen magyar is. Talán meg is találnám.
(Kedves, a versenyző a megérzés kategóriában indult, a szerk. megj.)
|
Gyuri: Mindkét megfejtés hibátlan, gratulálok. Kiegészítésül
egy II. világháborús kanadai drótnélküli távírós állomás
helyszínének (természetesen Harbour Grace) ismertetőjéből még a
repülőtér története,
azon belül a korai aviátorok 9 évéről írtak érdemelnek említést.
És ne feledjük a Magyar Sándor utcát sem
Szekszárdon, de
elutazhatunk
a pécsi Endresz György utcából a békéscsabait útba ejtve az egribe is.
|
43. feladat, 2007. november 16. 8:51:47, kitűző: Karcsi
Karcsi: Gondoltam, hogy a megfejtések után meg kellene
próbálni a feladatkitűzést is. Íme:
(1) Hol található a mellékelt térképeken található hely (geolink)?
(2) Ki az a személy akinek gyermekkorában fontos kapcsolata volt ezzel a
hellyel és későbbi magyar kapcsolata is meghatározó volt?
(3) A személy eredeti (születési), későbbi megváltoztatott (apja halála után)
és Magyarországon használt nevei?
(4) Mikor és hol született, illetve hol és mikor halt meg?
(5) Milyen körülmények között érte a halál?
(6) Milyen tevékenységeket végzett Magyarországon?
(7) Milyen emlékeket őrzünk róla?
(8) Bonus kérdés: a mellékelt képen látható épület (a térképen
található templom) mely híres építész tevékenységéről híres, és ő hol
alkotott még?
Határidő: november 22.
|
Gyuri:
(1) Velence, Szent György sziget
(2) Szent Gellért püspökről van szó. György vagy Gerardus, nálunk Gellértként
ismert, a szigeti bencések rendjébe lépett.
(3) A Magyar Nagylexikon 8. kötetéből vett adatok alapján 977 után született
Velencében és 1046. szeptember 24-én halt meg Budán.
(4) A Vata vezette lázadó pogány magyarok elfogták és a budai Kelenhegy (ma
Gellérthegy) Duna felőli sziklás oldalán megölték. Testét 1053-ban Csanádra
vitték, ahol Szent László 1083. július 26-án szentté avattatta.
(5) Egyetlen műve: Deliberatio supra hymnum trium puerorum, 1020 körül.
(6) Marosvári/csanádi püspök, a hagyomány Imre herceg nevelőjének tartja.
(7) Szent Gellért életéről,
szobor.
(8) A sziget templomának neve
San
Giorgio Maggiore, avagy Nagy Szent György templom. A róla szóló
Babits-vers.
A templom alkotójának, Andrea Palladionak
más
művei.
|
CsA: Ránéztem és egyből Velencére gyanakodtam. Bejött:
(1) Isola di San Giorgio Maggiore, Velence, Olaszország
,
,
.
Aki hajóval érkezik a városba a lagunán át, ahogy valaha én is,
a Szent Márk tér felé menet elhalad előtte.
(2) Szent Gellért.
(3) Eredeti, születéskori neve Gerardo Sagredo vagy Giorgio Sagredo volt.
Atyja, Gellért részt vett egy jeruzsálemi zarándoklatban, ahol az arabok
megölték, mire a fiú, György az ő Gellért nevét vette föl,
lásd
itt.
(4) 980. április 23-án született Velencében és 1046. szeptember 24-én halt
meg Budán,
az
adatok forrása.
(5) Letaszították a pogányok a Kelen-hegyről (ma Gellért-hegy).
(6) A
történelmi
források és legendák szerint hercegi tanító, diplomata,
őzgida-etető és farkasseb-kötöző remete, püspök, tudós, csillagász, látnok
- utolsó vacsoráján állítólag előre jövendölte saját és társai sorsát.
(7) Hegy, szálloda, tér, fürdő, szobrok
, hajó,
iskolák, cserkészcsapat stb. viselik nevét. És ugye, szentté is avatták.
(8) Az épület a
Basilica
di San Giorgio Maggiore, az építész
Andrea
Palladio, akinek főleg Vicenzában és Velencében vannak
nevezetes
további művei. Az előbbi magyar linken rövidebb a lista,
az olasz változaton hosszabb és kronologikus is.
Jó volt, ebből is sokat tanultam, de különösebben nem izzadtam meg
tőle, egyenes út vezetett a megfejtésekig.
|
elbi: Ez Velence, a Szt. György bencés monostor(?). Talán Szt. Gellért,
akiről ugye sokminden ismert. Tudom, hogy ő velencei volt. Hittérítés,
pogánylázadás, Gellért-hegy stb. Így ránézésre ennyi.
(A szerk. megj.: elbinél nem lehet előre tudni, "hol áll meg a golyó".
Néha olyan dolgokat is felkutat, amire senki nem képes, lásd pl.
Venegono-alsót vagy az
amazonasi Lindát, de gyakran csak
megérzéseket, tippeket küld, a feladat nehézségén nyafogva,
a keresést magasról lesajnálva. Persze tudja, hogy pont ez a játék lényege!
Churchill: szivar, whisky, csak semmi sport - elbi: ragyogó megérzések,
hatalmas tárgyi tudás, csak semmi keresés. Vagy
Gillemot műegyetemi prof: "Úriember kérem az, aki tud szaxafónozni,
de nem teszi." - elbire átigazítva: "Az a derék gyerek,
aki tud keresni, de nem teszi.".
Mindenesetre külön kategóriát vívott ki könnyed intuícióival,
fejből bemondott, általában jó részmegoldásaival. Ezzel
egy nagy feladatkiller ám, de mi akkor is szeretjük.)
|
44. feladat, 2007. november 18. 18:31:26, kitűző: Karcsi
Karcsi: Ismét megpróbálkozom egy feladat kitűzésével.
(1) Hol van - geolink - a térképen, illetve a képen látható látható erőd?
Segítségül: az erődöt a XVII. században építették, majd megerősítették.
(2) Ki volt a megerősítési munkák építésze?
(3) Az erőd oldalán látható a mellékelt képen látható 22x11 méteres rózsaszín
oroszlán. Ki készítette és minek az emlékére?
(4) A városban, ahol az erőd van, van egy gyár, ahol világcsúcsot tartó híres
terméket készítenek. Mi ez a termék, mi az a jelenleg érvényes világcsúcs,
amit 2007 áprilisában állítottak fel?
(5) Ha városba utazunk repülővel, akkor rendszerint a kb. 60 km-re lévő
repülőtérre érkezünk. Ennek érdekessége, hogy 3 kijárata van, melyek
mindegyike másik országba vezet. Melyik ez a repülőtér?
(6) Csak szakembereknek! Ugyanebben a gyárban az energetikában is használatos
világszínvonalú berendezéseket is készítenek, melyekből Budapestre (Kispest,
Újpest) is szállítottak. Mi ez a berendezés?
Határidő: november 25.
|
CsA:
(1) Belfort (F)
(2) Sébastien Le Prestre de Vauban marsall, hadmérnök, lásd a
belfort-i
erődítmények és az Oroszlán.
Vaubanról
már
az fgs is írt.
(3)
Frédéric
Bartholdi, aki a New York-i Szabadság-szobor alkotója is
(e lapon hibásan szerepelnek a 110 cm x 220 cm méretek).
Az 1870-71-es porosz-francia háborúban a város védői 103 napig
ellenálltak a 2,5x túlerőben lévő poroszoknak, majd a békekötés
nyomán az erődöt átadva kivonultak. Wikipedia
fr,
en.
(4) A TGV (Train
á Grande Vitesse, nagysebességű vonat). A gyár az
Alstom. A
rekord 574,8 km/h.
(5) Euroairport
Basel-Mulhouse-Freiburg.
(6) Gőzturbinák, lásd a
Napi és
Tőzsdefórum
híreit.
A reptér lett meg először az 'airport three countries' kereséssel,
majd onnan lemértem a GE-ben 60 km-t. Mivel Zürich nagy reptere van
keleten nem túl messze, nyugaton keresgéltem és vizuálisan lelem rá
(É-D folyócska, vasútvonal) a városra, majd az erődre. A többi már
ujjgyakorlat volt. Amúgy az oroszlánt már láttam valahol korábban is,
csak nem ugrott be, az erőd meg nagyon franciásnak tűnt.
Karcsi:
Gratulálok a gyors, szinte hibátlan megfejtéshez.
Csak annyi pontosítani való van benne, hogy a
Kispest és
Újpest projektek
lényege egy-egy 110 MW villamos teljesítményű kombinált ciklusú blokk,
amelyek tartalmaznak egy-egy Belfortban készült 70-76 MW villamos
teljesítményű gázturbinát.
A gőzturbinák nem Belfortban készültek, a kispesti az Alstom brnoi
gyárában, az újpesti pedig Skoda gyártmány.
|
Gyuri: Szívemhez szólott a feladat.
(1) Belfort (Territoire de Belfort) Franciaország,
térképlink.
(2) Sébastien Le Prestre de Vauban (lásd az
fgs 26. feladatában is).
Az erőd és
Vauban.
(3) Az 1870-71-es porosz francia háborúban Pierre Denfert-Rochereau ezredes
vezetésével több mint száz napig tudták a franciák tartani az erődöt, ennek
emlékére készítette el
Frédéric
Auguste Bartholdi
a Belforti oroszlán című szobrát (1880).
(4) Az ALSTOM cég nagy sebességű vonata (TGV V150),
amely új sebességi világrekordot állított föl április 3-án:
574,8 km/h,
videoklip.
(5) Aéroport Belfort Malbouhans.
(6) Ugyan nem vagyok ezen a téren szakember, de az
Alstom jelen van
a magyarországi hőerőművekben (gázturbina)
és a metrószerelvények gyártására is pályázik.
Karcsi:
Köszönöm a gyors válaszodat, bár CsA megelőzőtt. A válaszok egy
kivétellel jók, a repülőtérnél tévedtél. Ilyen néven
én nem találtam repülőteret, a megadott név talán egy hotelé.
Malbouhans egy kisebb település Belforttól kb. 25 km-re nyugatra.
A kérdezett három országba kijárattal rendelkező nemzetközi
repülőtér Belforttól 60 km-re van. Ha külföldről szeretnénk
Belfortba menni, általában oda érkezünk, és onnan
lehet például taxival tovább utazni. Már volt lehetőségem
kipróbálni 2003-ban, amikor kispesti gázturbina tesztjén voltam az
Alstomnál.
Gyuri: Igazad van! javítom:
Aérodrom Belfort-Chaux.
Karcsi: Szerintem ez még még mindig nem az igazi.
Valóban van egy kisebb repülőtér a Belfort melletti Chaux-ban,
de mint a mellékelt anyagban látszik, ennek rövidebb a kifutópáyája mint 1000 m,
és csak kisebb gépek és repülőeszközök indítására és fogadására alkalmas.
Továbbá nem rendelkezik 3 országban kijárattal.
A kérdésben szerepelt repülőtér a Mulhouse-Basel-Freiburg eurorepülőtér,
mely a francia-svájci-német hármashatárnál van. Ez egy nemzetközi repülőtér,
lásd pl. itt.
|
elbi: Akkor legyen egy szabályos megfejtés!
(1)
Belfort.
(2) Vauban
(3) A súlyos, hatalmas
Oroszlán, amely Frédéric Auguste Bartholdi
műve (a későbbi "Szabadságszobr" alkotója), a város 1870-1871-es
ostroma alatt tanúsított hősies ellenállását idézi fel. Az emlékművet
rózsaszín homokkőtömbökből faragták és darabonként illesztették össze a
citadella sziklás oldalán. 22 m hosszú és 11 m magas.
(4) TGV. forrás: a fenti link. A gyár az Alstom.
elbi kiegészítése - elfelejtettem az egyik részkérdést:
klip.
elbi a tökéletességre törekszik - itt van egy
érdekes cikk
a részletekről is.
(5) Reptér:
EuroAirport.
(6) Turbinákat is gyárt az Alstom,
ez került Újpestre.
Jó játék volt! Érdekes, hogy Belfort hamar megvolt,
először Luxemburgra gyanakodtam, szerencsére Vauban hamar átvezetett.
|
45. feladat, 2007. november 23. 18:55:44, kitűző: CsA
CsA: Kialakult egy külön térképfajta, jellegzetes, majdnem standard
vonásokkal. Csak függőleges, vízszintes, vagy 45 fokban dőlt vonalak
lehetnek rajta (tehát csupán 8 irány van). A fehér alapszínt gyakran
világoskék foltok, sávok tarkítják, és a térképen elütő színű (piros,
sárga, zöld, narancs, lila, sötétkék stb.) vonalak húzódnak, kis karikákkal,
feliratokkal. Ezek a nagyvárosok metrótérképei.
Alább egy kis munkával "tovább szabványosított" 6 metrótérképet mutatok be
(négyzetbe helyeztem, nagybetűs feliratokat töröltem, olvashatatlanná
kicsinyítettem stb.) Van, amelyik ránézésre felismerhető (elbinek?), és van,
amelyik csak több-kevesebb kereséssel (másoknak):
(1) Az alapfeladat megtalálni a városokat - városnév, geolink.
Hivatkozás: a-b-c, d-e-f.
(2) További feladat megtalálni a metróik honlapját - linkek.
(3) Minden fenti metróról valami érdekeset - pl. adat, honlap
animáció, fénykép, vagy akármi, csak érdekes legyen - küldeni.
(4) Vannak komoly metrós gyűjtőlapok is a neten. Pár ilyen link és rövid
ismertetés jöhet (amúgy nemcsak a képkeresőkkel, hanem ezekről indulva
is felkutathatók a fenti 6 térkép közül a még nem azonosítottak).
(5) Szaporodnak pl. a GM/GE/más metrós mashupok is. Néhány ilyen linket
is adjatok 1-2 mondat kíséretében.
(6) Szövevényesebb hálózatokhoz netes útvonalkeresőket is fejlesztettek,
kizárólag metróra vagy metró+felszíni közlekedésre. Legalább egy ilyent
mutassatok.
(7) Mivel az internet mobillá válása egyre nagyobb teret nyer, a
metrós térinformatikai alkalmazások is vonulnak át már az átlagos
telefonokra is. A mi városunkban ugyan még nem fúrnak (legalábbis
alagutat), de nagyvárosokba mi is elvetődünk, és néha jól jön valami
le- és telefonba áttöltött vagy "onlány" alkalmazás. Pár példa kéne.
Határidő: november 28.
|
CsA: A megfejtők - nem meglepetés - Gyuri és Karcsi.
Alaposan megdolgoztak az eredményekért! Gyuri a szokott
színvonalon, jól teljesített, Karcsi pedig még jobban!
Nem kis feladat küldeményik tömör összefoglalása sem,
amiket "linktobzódásként" (összesen 56 db), a fenti hivatkozási
formában kombinálok.
Karcsi felvezető kommentárja:
Először próbáltam megtalálni a 6 várost. Kipróbáltam a Google
webkeresést metrótérképre, majd a képkeresőt. Így leltem meg
nem kis munkával hármat. Később bukkantam rá
az igazi lapra,
amivel viszonylag gyorsan meglett az összes.
(1) Bécs-Madrid-Buenos Aires, Kijev-Stockholm-Tajpej.
Gyuri geolinkjei:
a-b-c,
d-e-f,
Karcsi UrbanRail.Net metrótérkép linkjei:
a-b-c,
d-e-f,
illetve GM geolinkjei:
a-b-c,
d-e-f.
(2) Néhol azonos, máshol eltérő elugrások az egyes metrókra:
Gyurinál:
a-b-c,
d-e-f,
Karcsinál:
a1/a2-b-c,
d-e-f.
(3) Gyuri érdekessége telitalálat: a 8 irányú vonalakból a
londoni metrótérképbe álmodott
állatsereglet.
Karcsi tételesen végigment:
Animáció és táblázat a bécsi metró fejlődéséről.
Interaktív
térkép
a madridi metróhálózatról, igaz spanyolul.
Buenos Aires - a legfontosabb adatok,
állomásképek:
kép1,
kép2,
kép3.
A kijevi metró ablakában
mozivá összeálló
falra festett állókép sorozatok,
egy állomás.
A stockholmi
legmodernebb szerelvény,
a hálózat, és az
állomások dekorálása.
Taipeiben a
Ximen
állomás, és a hálózat
térképes állomáskeresője.
(4) Gyűjtőlapként mindkettejük szerint a leghasznosabb az
UrbanRail.Net.
Karcsi kesergett kicsit, hogy nem rögtön talált rá, majd még egy
másikat
is mutatott, amin sok térképet, képet lehet találni.
(5) Gyuri - ahogy írja -, a mashupnál kissé elbizonytalanodott, de
végül küldött egy
nagyon jó példát.
Karcsi is most hallott a mashupról először, de neki is
sikerült egy ilyet
találnia.
(6) Gyuri
netes
útvonalkeresője. Karcsi küldött
Londonhoz
és
Bécshez is, sőt
utóbbi városhoz még egy érdekes tömegközlekedési vonalakat bemutató
lapot is.
(7) Végül a mobilos útvonaltervező
Gyuritól és
Karcsitól.
|
CsA: Hát ez nem kis munka volt, a jutalom dupla jólvanfijam és lapocpask!
De nem csak megtalálni, elküldeni és e lapba szervezni
teljesítmény ám! Végigolvasni és akár részlegesen bejárni
sem semmi a nyájas olvasó részéről!
Mivel mindenki lefáradt, kitűzőként már csak két további lapot mutatnék:
- Egy nem hivatalos
kijevi metrólap, amelyen
flashben járnak a metrószerelvények.
- Lelkes blogbejegyzés, linkkel a moszkvai metró mashupjára, ahol
ráközelítve még a zegzugos föld alatti gyalogos átjárók is
láthatóvá válnak.
|
46. feladat, 2007. december 1. 8:00:59, kitűző: Gyuri
Gyuri:
(1) Hol járunk - ország, város?
(2) Miről nevezetes ez a hely az itt lakóknak?
(3) Kiért, miért zarándokolnak ide a ködös Albionból?
(4) Milyen itt lezajlott események ihlették meg az európai festészet
nagyjait, egy-kettő példával?
Határidő: december 6.
|
Gyuri: Sajnos nem kaptam megfejtést, de minden dicséret azoknak,
akik egyáltalán nekiültek megoldani a feladatot.
(1) Görögországban járunk, a Pátrai-öböl körzetében, Meszolóngiban.
Egy
görög és egy
német
lap, anglul.
(2) Három alkalommal is (1822, 1823, 1826) színhelye volt a görög
függetlenségi küzdelemnek ez a városka.
Múlt-Kor,
an-no.
(3) Lord Byron (George Gordon Byron, 1788-1824) angol
romantikus költő halálának helyszíne és
szobra
a Hősök kertjében.
(4) Delacroix festménye:
színesben,
szürkében,
adatokkal.
Még egy kis érdekesség: Athén
Byron (ottani írásmóddal
Vuron) kerülete.
|
CsA: Jómagam vagy 1-1,5 órát szántam rá, 'English pilgrim', 'European
painters' és hasonló elég általános keresésekkel, eredmény nélkül. A
képről annyit megállapítottam, hogy Európa. Tovább nézve azt is, hogy
száraz, meleg az éghajlat, a fű ki tud sülni, a közlekedés jobboldali,
tehát pl. nem Írország (UK eleve kizárva, ha ide az Albionból
zarándokolnak). Találtam egy emlékművet a fák közt. Próbálkoztam a (c)
2007 Europa Technologies és Digital Globe alapján is, mert a GE-ben
helyenként változik az alsó felirat a képforrás függvényében, de
olyan sok update-et találtam, hogy végül erről is leálltam.
Messze volt a híd (túl kevés támpont, vagy lebénult fejtők).
Sebaj, kösz a feladatot.
|
Karcsi: A feladat nekem is keménynek bizonyult, mert igazából a térképi
felismerés vezethetett volna erdményre.
Elég sok időt töltöttem a google-s kereséssel, próbálkoztam európai
festészet felől, az angol zarándokokkal, semmi eredmény. Átnéztem Európa több
országát (Hollandia, Franciaország, Németország, Spanyolország), azután
feladtam.
|
47. feladat, 2007. december 1. 8:01:00, kitűző: Karcsi
Karcsi:
(1) Hol van - térkép - a képeken látható vár, amely egy ország egyik
tóvidékének kisebb szigetén épült?
(2) A vár a világon a legészakabbra lévő középkori épen maradt kővár. Mikor
épült, ki volt az alapító?
(3) Kiről nevezték el a várat?
(4) Miért éppen oda épült, ahol van?
(5) A várban nyaranta rendszeresen sikeres fesztivált rendeznek, mi ez a
rendezvény?
(6) Mi a város neve amelyhez jelenleg tartozik? A város az ország egy
történelmi provinciájához tartozik, attól kapta a nevét (vagy fordítva), mi
ennek a neve?
(7) A provincia északi részének híres szülötte volt az a személy, aki
többször töltött be az országban igen magas poziciót. Ki volt ő?
Határidő: december 9.
|
Gyuri: Két kulcsszót adtál meg, a tóvidék és a világon a legészakibb épen
maradt középkori vár. A tóvidék alapján lehetett volna akár Kanada
is, de a középkor csak Skandináviát vagy Oroszországot jelölhette ki.
Innen már nem volt nehéz megtalálni a feladatban megjelölt helyet,
melynek neve rímel a Suomenlinnára.
(1) Itt, egy oldalba beágyazott GM
várostérkép,
vagy egy műholdas világnézegető
adott lapja.
(2) A vár építésének ideje 1475, az építtető Eerik Akselinpoika
Tott/Erik Axelsson Tott.
(3) A vár neve: Olavinlinna/Olofsborg = Olav vára (Norvégia
király-védőszentjéről Szent Olavról, aki a XI. század első harmadában élt).
Finn iskolások gyűjtötték és rakták össze róla
ezt a lapot,
ez pedig a Műemlékvédelmi Hivatal
kapcsolódó lapja,
mindkettő finnül, de van rövidebb-hosszabb angol, és részben svéd
váltazat is.
(4) A Saimaa-tóvidék központja, a Haapavesi és a Pihjalavesi találkozása
stratégiailag nagyon fontos hely volt a keleti irányból jövő orosz
támadások elhárítása miatt (svéd-orosz hatalmi vetélkedés). A
svéd Hadtörténeti könyvtár
ismertetője.
(5) 1912-től Aino Ackté kezdeményezésére tartanak itt operaünnepeket
(Savonlinnan Oopperajuhlat),
honlap,
cikk.
(6) A város neve, amelyhez a vár tartozik:
Savonlinna/Nyslott,
történelmi provinciája pedig Savonia/Savolax.
(7) Urho Kaleva Kekkonen (1900-1986) finn politikusról
(igazságügyminiszter, belügyér és köztársasági elnök) van szó, aki
Pielavesiben született,
életrajza
finnül ;-)
|
CsA: A direkt keresés - legalábbis engem - nem vitt eredményre
(megpróbáltam). Ezután végigpásztáztam GE-vel Dél-Svédországot,
Skóciát, Wales-et, a Mazuri tavakat, majd a 'vár Norvégia',
'vár Svédország' és 'vár Finnország' guglizás jött, egyes ígéretesebb
találatoknál a képek nézegetése. Így bukkantam Savonlinnára.
Kb. 1 órán belül volt meg az áttörés. Szerintem a feladat se túl nehéz,
se túl könnyű nem volt.
(1) A vár helye:
,
,
,
egy ódon térkép
és egy környékbeli
papírtérkép
címlapja.
(2) Erik Axelsson Tott, a Kalmári Unió régense, 1475-ben, Sankt
Olofsborg néven (svéd név),
Olavinlinna
(finn név).
(3) A vár Szent Olof/Olaf/Olav nevét viseli, aki II (Testes)
Olaf néven norvég uralkodó volt 1015-1028 években.
(4) Svédország keleti terjeszkedésének támogatása. A meglehetősen
instabil orosz-svéd határt védte,
forrás.
(5) Operafesztivál, lásd
angol,
Wiki, a fesztivál
honlapja, egy idei
cikk.
(6) Savonlinna város, Savonia provincia, a Saimaa tóvidéken.
(7) Urho Kaleva Kekkonen (1900 Pielavesi - 1986 Helsinki), aki
miniszterelnök (1950-1953, 1954-1956) és később finn államelnök
(1956-1981) volt. Mellékesen magasugró bajnok is. Itt az
angol,
magyar
Wiki róla.
|
Elbi (véletlenül a listára írta): Én beütöttem a gugli képkeresőbe
a 'fortress sweden'-t, mert nem néztem ki a finnekből, hogy ilyen
váruk van:-)
Mindjárt első oldalon hozta
innen
a vár képét, csak éppen Finnországból! Ettől kezdve már nem volt nehéz.
A guglimapsz szándékosan távoli, hogy valami ismerőst is fogjon az ember:
.
Neve: Olaf kastélya, az alapító dán lovag, Erik Axelsson Tott védőszentjéről.
1475-től építtette. Azért ott, mert a svéd-orosz
sorozatos határvillongások miatt kellett oda valami erősség.
A város Savonlinnan, a Saimaa tóvidéken, ez a finnek legnagyobb tava.
Operafesztiválokat rendeznek ott.
A tartomány Savonia,
helyi
híres emberek.
Kekkonen az, aki az északi részen fekvő Pielavesiben született.
|
Karcsi (rákérdezésre vallja be): Igen,
jártam ott
2002 május végén.
Egy szakmai úton voltunk Helsinkiben és hétvégén tettünk egy körutat
a tóvidéken, ekkor megnéztük a várat is.
Köszönöm mindegyik megfejtést!
|
48. feladat, 2007. december 2. vasárnap, 17:04:11, kitűző: CsA
CsA: Adott 7 térképrészlet, rajtuk piros nyilak, valamint
egy nyolcszögletű torony egy antik városban.
Megfejtendők: (1) a nyilak, (2) a torony pontos helye,
(3) domborművei. Elugrások módjával jöhetnek, de kevés jó
- gyűjteményes link, térképke - többet ér, mint egyediek
tömege.
Határidő: december 15.
|
CsA: Nehéz volt a feladat annyiban, hogy szinte még az első kérdést
is ki kellett találni. Nem volt ugyanis részletezve, hogy pontosan
mit kell a nyilak kapcsán beküldeni.
A kitűző számára mindenesetre ez evidenciának tűnt, amiben megerősítette,
hogy elbi is magától rájött szokott első intuíciós menetében (azután persze
ott le is cövekelt). Az ő megérzései mellett még Gyuri és Karcsi
megfejtései érkeztek be. Gyuri - rávezetve a megfejtendőkre -
több nekifutásra teljes megoldásig jutott. Karcsival ezt
már különféle okokból nem volt idő végigjátszani, így ő a nyilak
megfejtéseiben - nem kis munkával - helyeket lokalizált.
Nézzük hát először külön-külön a toronyra küldött megoldásokat/megérzést,
majd folytassuk Gyurival.
|
elbi: Athénban az Agorán áll a Szelek tornya. Úgy rémlik, hogy a fő
"mitikus" szelek vannak rajta ábrázolva. Talán ez köt át a térképekhez,
talán neves szeleket kell keresni, mint pl. az Adrián a mistrál vagy a
bora... Így első reánézésre, nyilván szeleket kéne keresnem.
|
Gyuri: Szelek tornya Athénban.
Tetején a szélirányt jelző Tritónnal (Poszeidón és Amphitrité gyermekével).
A torony domborművein a fő
szelek: Notus (déli), Boreas (északi), Zephyrus (nyugati), Eurus
(keleti) és a mellékszelek: Apeliotes (délkeleti), Aquilo
(északkeleti), Africus (délnyugati), Corus/Caurus (északnyugati).
Forrás: Ókori lexikon II/2. kötet, 876-878. oldalak.
|
Karcsi: A torony Athénban áll, a Szelek tornya.
Az Akropolisz északi lejtője alatt, a római agora mellett i. e. 50 táján a
szíriai Andronikosz építette. A vízi és a napórával az időt jelző és
szélzászlóval a széljárást mutató kis építmény 2,80 m oldalhosszúságú, 8 m
átmérőjű nyolcszög alaprajzú, 12 m magas torony. Két átlós oldalán két-két
korintoszi oszlopos, oromzatos előtétből nyílnak bejáratai. Hátsó oldalán
hengeres víztartály ugrik ki. Az előterek korintoszi oszlopainak fejezetét
az akanthuszlevelek sora fölött sáslevelek veszik körül. Soronként váltakozó
magasságú kváderekből épült, tagolatlan homlokzatait fölül a különféle
szeleket megszemélyesítő, lebegő szárnyas alakokkal díszített domborműves
fríz és geiszon zárja le. A viszonylag épen fennmaradt épületet enyhe
hajlású, gúla alakú tető fedi, amit egykor trirón-figurás szélzászló
koronázott.
A domborművek: Boreas (észak), Kaikias (északkelet), Eurus (kelet),
Apeliotes (délkelet), Notus (dél), Lips (délnyugat), Zephyrus (nyugat),
Skiron (északnyugat).
Linkek:
angol Wiki,
zEtna.
|
|
Gyuri szelei
e
lista alapján:
a) bóra, b) papagayo, c) bayamo, d) vendavel-levanter,
e) sharki (inkább shamal, a szerk.), f) elephanta, g) a sokféle szél-nevű
Genfi-tónál:
nyugatról kelet felé haladva a feltételezett
szélnevek: le Môlan, le Joran, la Bise, la Vaudaire.
|
CsA: A (2) kérdésre jött válaszok szövegesen ugyan megadták
a torony helyét, de alapigazság, hogy az fgs geolink nélkül
olyan, mint a madár szárnya nélkül:
,
.
A toronynak és környékének tüzetesebb nézegetéséhez itt van
még több, mint 400
Flickr
fotó is. A 8 dombormű képeit jól mutatja
ez a lap
(Karcsi első linkjének alján is szerepel), de a görögök
"meg is bélyegezték"
őket.
További
szélnév listák, különösen
ez, vagy
ez jók.
Magyarul pl. egy meteorológus jelölt
prezentációjában,
vagy a
Wapédiában.
Eredetileg ez a
Léman széltérkép
ihlette a feladatot.
Kösz a fejtéseket, vállverek száma ráfordítás- és főleg eredményarányosan.
|
49. feladat, 2007. december 2. vasárnap, 17:04:12, kitűző: CsA
CsA: Így Szilveszter felé közeledve sok visszafogott lap is
megengedi magának, hogy lengén - vagy még úgy sem - öltözött
hölgyeket szerepeltessen. Itt sincs másképpen - persze
némi kitakarásokkal;-) De mivel ez földgömbszörcs,
ne keresd a nőt (ne cherchez pas la femme),
hanem azt, hogy hol is van a fotós műterme!
Alább három kép kiemelve egy sorozatból (katt). Az első kettőn
ugyanott nézünk ki, a harmadikon a szomszédos, kissé más síkban
álló ablakon:
Kérdések: (1) Ország, város? (2) Netán utca/házszám és emelet?
(3) Kéne a környék is bőven geolinklve és (4) épületfotókkal illusztrálva.
Jöhet pl. a műterem épületének - ügyesebbek a vélelmezett ablakokat is
bejelölhetik - vagy az erkélytartó szobrokkal díszített szomszéd háznak
a fotója, sőt egy nem túl távoli érdekes modern palotáé is (itt nem látszik).
(5) Szorgalmi feladat a túlparti erdős domb és két magasabb objektumának
megnevezése.
Határidő: december 31.
|
Karcsi:
(1) Az első kép megpillantásakor azonnal felismertem, hogy
Prágáról
van szó, ahol 2005 tavaszán sikerült eltöltenem pár napot.
Az akkori képeimet átnézve találtam egyet, amely
hasonló szögben készült,
csak a zsilipelő hajóról. És a modell sem azonos ;-)
(2) A műterem helye a Jiráskovo námestín álló, a Moldva felé
néző épületnek harmadik emeleti sarka.
Itt van ablak a folyó felé és oldalt is. Az oldalsó épület
(az utóbbi, ugyancsak általam készített kép bal felén)
innen pontosan az erkélytartó szobrok magasságában látszik.
(3-4) Az épület és a sarok helyét a fenti térkép mutatja (katt!).
Itt van még egy
lap a térről.
A nem túl távoli érdekes modern épület a
Táncoló ház,
avagy a "Ginger és Fred", amely a tér másik oldalán van, szemben
a szobros épülettel. Több
panoráma
fotó van a Táncoló ház tetejéről és környékéről, ezeken
kiválóan látható minden: a fotós háza, a szobros ház, a tér,
a Moldva és a túlsó part a két dombon álló objektummal.
(5) Szorgalmi feladat. A túlparti erdős domb baloldali objektuma a
Strahovský tunel
szellőző
tornya, amely a Strahovi stadion mellett áll,
mivel az alagút mélyen a stadion alatt fut,
átlósan. A jobboldali objektum a
Petrin-hegyi
kilátó,
.
|
elbi:
Ha jó a megérzésem, a város Prága. Szemben a hegy, amelyen azok a
nagy szpartakiádos stadionok vannak, meg a Moldva partja a
Károly-hídtól lefelé, de még a Vyšehrad előtt jóval.
Hát ennyi úgy ránézésre. Helyes, de a Moldva itt É felé folyik,
a "lefelé" így megtévesztő lehet, a szerk.
|
CsA: Karcsi megint nagyot alakított, főleg saját
fotóival, pontos linkjeivel. De elbi is hozta magát.
Nekem még a kitűzés előtt 8-10 képet sikerült a
környékről összegyűjteni és ugyanerre jutottam.
Szerintem is egyértelmű a 3. emeleti két sarokablak,
amit a vízszintes (nem ívelt) felső ablakszél, a kiszögellés,
a kétoldali minierkélyek kivezető ajtói, illetve a harmadik
képen látható erkélykorlát is bizonyítanak.
További áttekintést ad az alábbi két "félPanoramio" (katt-katt):
Ha netán a Petrin-hegyről is le akartok nézni a Jiraskov térre,
ide kattintsatok!
Végül csak annyit, hogy volt valakinek egy kósza megjegyzése:
ilyen tudományos alapossággal akár a nőt is lehetne analizálni.
De amikor helyzetbe került (megnézhette a teljes
képsorozatot), elég hamar feladta. Ki érti ezt?
BÚÉK!
|
50. feladat, 2007. december 7. péntek, 23:26:44, kitűző: MikPet
MikPet: Van itt két guglimapszos kép (katt).
A két helyszín kb. 25 km-re fekszik egymástól légvonalban.
Mindkét helyről szól egy-egy világhírű dal. Kérdések:
(1) A két hely neve és koordinátái?
(2) A két dal címe és szerzője?
(3) Olyan webhely, ahol a dalok meghallgathatók.
(4) Olyan webhely, ahonnan a dalok gitárkíséretes kottája letölthető.
Szorgalmi feladat a Zabnapon elénekelni legalább az egyik dalt.
Határidő: a zabnap előtti éjszaka.
Könnyítő információ december 13-án. Tudjátok-e, mi a tettix,
vagy tettigia, vagy cicada, esetleg cicadetta? Vagy a tibicen
haematodes? Többet nem segítek.
|
MikPet: Mivel ma van a Zabcsütörtök, lejárt a határidő.
(1) Az első képen látható móló a kikötővel, az észak felől
odavezető utca és az azt környékező városrész, valamint a közel
négyzet alaprajzú szálloda az utca tengerparti végénél mind Szent
Lucáról van elnevezve
, akinek a székéről már folyt némi diskurzus
a körünkben. A város egyébként
Nápoly.
A másik képen
Sorrento
látható.
Koordináták: 40°50', 14°15' illetve 40°62', 14°37'
(2)
A dalok - Cottrau:
Santa Lucia,
De Curtis: Sorrentói emlék (Torna a Surriento).
Itt kicsit beletenyereltem a lecsóba, mert minek kérdezek olyat, amire
kétséges a helyes válasz. A Santa Lucia eredeti szerzőjére vonatkozó
adatok ugyanis eltérőek, annyi látszik igazoltnak, hogy Teodoro Cottrau
jegyezte le.
(3) Meghallgatható sőt megnézhető felvétel rengeteg van a neten,
főleg a YouTube-on, de máshol is.
- A Santa Lucia élvezhető például Encico Caruso
vagy Mario Lanza
vagy Elvis Presley
tolmácsolásában.
- És hát a Torna a Surriento, Luciano Pavarottival
vagy Beniamino Giglivel
.
- Erről az olasz-amerikai
nápolyi dal
lapról több más mellett a fenti kettő dal Caruso és Martinelli
előadásában letöltődik beágyazott mp3-ként és szövegek is
olvashatók.
(4) Olyan webhely, ahol gitárkíséretes kották hozzáférhetők
ingyen (ez nem volt benne a kérdés feltevésében, de magyar ember
nyilván így gondolja) tudomásom szerint csak
ez az egy van.
Elvileg még ez sincs, mert Ernesto de Curtis szerzői jogi védelmi ideje
2007. december 31-én jár le.
Dícséret a négy megfejtőnek, akik CsA, Gyuri, Karcsi és elbi voltak
(Gyuri, majd CsA még a kabóca lapját is meglelte (4)-hez!).
Alább a fentieken túlmutató néhány rövid kiemelés tőlük.
|
CsA: Magyar szövegek
Baranyi
Ferenctől és
Zerkovitz
Bélától. A könnyítés kabócái rávezettek a megfelelő lapra,
de a december13_Lucia kapcsolatra bambán nem jöttem rá.
|
Karcsi: Bővebben a nápolyi öbölben lévő
Santa
Lucia negyedről.
|
elbi: Bevallom, hogy amikor először néztem a feladványt, petáknyi
esélyt sem adtam magamnak, hogy erre valaha is rájövök.
Egy tengerszoros, vagy egy öböl szemben lévő É-D partja? Első
gondolatom Gibraltár volt - mediterrán jellege miatt - de ennek
zenei hagyománya nem sok van, meg a 25 km kicsit sok. A második
tipp már Nápoly volt, és vele szemben Sorrento, hiszen Nápoly
szinte zenei fogalom. Vagy 15 éve, amikor Sorrentoban
voltunk az asszonnyal egy szép kis panzióban, egész
nap szóltak azok az iszonyúan romantikus olasz slágerek
(Toto Cutugno, vagy ki a bánat), úgyhogy hamar elhatároztam,
hogy zeneileg nem fogok ráutazni a kérdésre. De végül
mégis küldöm a sorrentói dalt,
Pavarotti és Meat Loaf
közös előadásban.
Elég szörnyű, bár ez csak epés egyéni meglátás...
|
CsA: A ráadás éneklés a december 20-i Zabesten megtörtént,
fotók, hangfelvétel garmadával készültek, de utóbbira
még kicsit várni kell:
Nos, ami azt illeti, kivártuk (2009. január 2-ig tartott):
,
.
|
Következő sorozat
|