null www.csatolna.hu - főoldal
iv null
 Magunkról    Újdonságok    Publikációk    Rendezvények    Szépek    Érdekességek    Körpanorámák    Tolna megye    Időjárás    Webkamera    Impresszum  
 
 

XXIX. Nyári Olimpia, 2008 Peking

előző | következő rész

Peking hatalmas város, 13 millió lakosa van. Városhatártól városhatárig 60-80 km. Tömegközlekedés 6 metró és 1000 buszvonalon bonyolódik. Hat körgyűrűje 2x6 sávos. A metróban üvegfal védi az utasokat, melyen liftajtószerűen nyílik az ajtó a kocsi ajtajával együtt. A szerelvényeken belül az ajtó fölött szokásos állomáslista, rajta kijelzi hol tart, melyik állomás következik. A feliratok kínai és angol nyelvűek. Az ajtók mellett LCD-TV híreket, reklámokat mutat. Ugyanilyen a buszokon is működött. Kísérő nélkül, egyedül is könnyedén közlekedhettünk a városban és környékén.

Bár sokan beszéltek angolul, nagyon jó szolgálatot tett az a kínai-magyar szótár, melyhez a Duna-utcai áruház tulajdonosa (Wu Huizhen) volt olyan kedves kimondani a szavakat, hogy leírhassam azokat megvalósítva a "pinyin-átírást" (hangzás szerint - lehet kapni olyan szótárat is), így Kínában én is viszonylag érthetően kimondhattam a szavakat, mondatokat.

A sportprogramok között bőven jutott idő a nevezetességekkel ismerkedni:

  • Tienanmen tér . Szinte mindig le volt zárva a különböző delegációk fogadásai miatt. A Nemzeti Múzeum is zárva volt átalakítás miatt. Megtekinthető volt viszont a kínai-orosz ellentétek idején, az 1960-as évek végén épült alagutak és bunkerek hálózata. Mi az operaház mellett jutottunk be a tiltott városba.
  • Tiltott város . A kínai császárok lakhelye. Vizesárokkal, magas fallal körülvett sivár terület (sehol egy virágágyás vagy fa, bokor) a fából készült díszes tetőzetű palotáknak. Gyakran váltak a tűz martalékává, ezért különállóan helyezték el azokat. Nagy rézedényekben tárolták az oltóvizet. Télen tüzeltek alatta, hogy be ne fagyjon. Éjszakára csak a császár, feleségei és ágyasai, valamint az eunuch szolgák maradhattak a falon belül (innen a neve: tiltott város). Nagy cselszövések, gonosz tettek helyszíne.
  • Beihai park . Tovább haladva északra értünk a császári sziklakertből a tó partjára. A Jáde-virág sziget magas dombjára a Fehér dagobát építették az 5. dalai láma pekingi látogatásának emlékére (1651) - gyönyörű körpanoráma tárul itt a látogatók elé. Ottjártunkkor kínai forgatócsoport dolgozott fenn, mert évek óta nem látták már onnan a környező hegyeket.

  • Gong herceg kastélya . Egy zegzugos mellékutcában található, melyben kerékpáros riksák cirkálnak. Ma a Zeneművészeti Főiskolának ad otthont. Középkori színháztermében, korhű jelmezekben kínai operákból adnak elő részleteket, az alkalmi publikum nem kis élvezetére.
  • Nyári paloták . A város észak-nyugati részén, a Karming tó partja mentén találhatók. A híres-hírhedt Cixi anyacsászárné nevéhez fűződik mai formájuk. Legszebb része a fedett partmenti sétány és az emeletes márványhajó . A területet nem véletlenül hívják a Nyugalom Élvezete parkjának.
  • Láma templom . A Dalai láma első Pekingi látogatására alakítottak át egy palotát kolostorrá. Itt található a világ legnagyobb álló Buddhája (25 m), mely egyetlen szantálfából van kifaragva és egy 3 emeletes pagodában van elhelyezve, de van itt jókedvű, haragos, aranyozott és festett Buddha egyaránt. Számtalan hívő zarándokol el ide, hogy legalább egy-egy szál füstölőt elhamvasszon.
  • Konfuciusz templom . Itt található a Nagy Tettek csarnoka, melyben néhány különös hangszer áll. Az udvar sarkában azok a kőtömbök sorakoznak, melyekre a sikeres hivatalnoki vizsgát tettek neveit vésték fel.

  • Nemzetiségek Múzeuma . Az olimpiai parkkal szomszédos 45 hektáros területen épült fel a kínai skanzen, melyben mind az 55 népcsoport képviseltette magát. A legalkalmasabb hely rövid ismerkedésre Kína nevezetes tájegységeivel.
  • Repüléstechnikai Múzeum . Mindjárt itt van, mondta minden megkérdezett kínai, a térképemen is ott volt, hát akkor menjünk. Kétórányi gyaloglás után találtam meg a kukoricaföldek közepén egy domb alatti hatalmas hangárban és körülötte. Legalább 2000 repülőgép a kezdetektől a sugárhajtásúakig. Bombák, rakéták és egyéb fegyverzetek. A kínai rakétahajtóműről egyelőre csak fénykép és makett. A parkban radarfelderítő repülőgépek és földi állomások, légvédelmi ágyúk és rakéták. Csapatszállító hidroplánok. Egyszóval érdekes volt.
Vásárlás. Szinte mindenütt volt piac, áruház, bolt. A piacokon az induló árak 1/6-ára, 1/10-ére lehetett lealkudni. Volt úgy, hogy az alku hevében hozzám vágták a szóban forgó terméket (selyemblúzt) vigyem ingyen - ez is része az alkujátéknak.

Szállásunkon minden este a vacsora mellé ízelítőt kaphattunk a kínai kultúrából esztrád műsor keretében, melyben zenészek, énekesek, táncosok és zsonglőrök is szerepeltek. Egyik este két magyar nótát is előadtak kevésbé felismerhető hangszerelésben.

A kínaiak úgy tartják, mi egy elkószált törzsükből vagyunk. Szinte úgy is ejtik nemzetségünk mint mi:- magyar. A kínaiakkal, akikkel találkoztam, mind barátságosak, mosolygósak és segítőkészek voltak.

Már amikor tudomásunkra hozták az útitervet, dátumokat, időpontokat, felmerült a lehetősége, hogy Dubai-t is jó lenne megnézni, mert visszaúton 5,5 órát várunk a csatlakozásra. Aki az emirátusok gépével utazik, annak a légitársaság intézhet tranzitvízumot. Több mint fél órás sorbaállás után a vízumunk rendben volt és kijuthattunk a repülőtérről. Mintha pékműhelybe léptünk volna - csapott meg bennünket a forróság. Egy taxis rögtön ajánlkozott, vele megalkudtunk és száguldottunk is a híres hétcsillagos szálloda felé (Burj Al Arab). A tengerpart közelébe érve kezdődött a toronyházak erdeje, szebbnél szebb építészeti megoldásokkal. Készek és félkészek. Kérdezte sofőrünk honnan jöttünk, vannak e nálunk felhőkarcolók, mert az ott előttünk 175 emeletes. Végre kiértünk a "vitorlás szálláshoz" - a partról nem is tűnik olyan nagynak, "csak" 52 emeletes.

Belátogatni csak kis csoportokban (4 fő) 10-20 óráig lehetett volna (120 $/fő). Mi hajnalban érkeztünk, hattól-nyolcig terveztük a városnézést. A nap épp akkor kelt fel, vörösen világított a sivatag felől. Voltunk a tengerparton. Megcsodáltuk az épp akkor elsimított fehér homokot. Belegázoltunk a kb. 30 °C-os kristálytiszta tengervízbe, majd visszaszálltunk a taxiba és elmentünk két bevásárló központba, amiben még csak a takarítók és biztonsági őrök tartózkodtak. Az egyik építészetileg volt érdekes, mert az arab vályog építményeket utánozta, a másikban pedig a híres lesiklópálya volt, ahol ebben a melegben sem olvadt még a hó.

A hosszú utat az emirátusok légitársaságának Airbus A-340 és a Boeing-777 repülőgépein az előző ülés háttámlájába szerelt mini képernyőn beállítható, a fedélzeti komputerből egyedileg lehívható több száz kategorizált film, zene tette elviselhetőbbé. Erről a helyről tájékozódhattunk a repülőgépünk helyzetéről is, a repülési magasságról, sebességről, külső hőmérsékletről, az előttünk és mögöttünk lévő felhők alakjáról. Az éjszakai leszállást képékben is végigkövethettük.

gyulai

előző | következő rész

 
 Közlemény. A CsaTolna mint egyesület 2010 végén feloszlott, de baráti kör formájában tovább működik. A világhálón hagyott nyomunk javarészt ezután is elérhető lesz, az sem kizárt, hogy a tartalom frissül, kiegészül.
 CsaTolna © 1998-2022.