|
Morzsák a Művészetek Völgyéből
A nagyszabású koncertek színhelye az öcsi kőfejtő volt.
Első este itt adott fergeteges koncertet a
Ghymes is. A képen a
Cié Montanaro |
A taliándörögdi új iskolában az Iparipar(k) rendezvénysorozat keretében az
Iparművészeti Egyetem diákjai állítottak ki. |
Részlet
a kiállításból. A padlás virtuális ventillátora |
A kapolcsi ev. templomban Bodi Kati a Prédikátorok könyvéhez készült
nagyszerű kerámiái. A képen a Lelkek c. mű. (Préd.3.21) |
A kapolcsi
Pincegalériában Mátyássy László szobrai voltak. A képen a Lélekhajó című mű. |
Szőke András mesél a dörögdi Ősök háza
kertjében |
Szőke András dzsesszt játszik
Zrubka Zsomborral és
Eichinger Tiborral
|
A
dörögdi Lőtér Szinpadon a Gáspár Sándorral és Eperjes Károllyal
megerősített Beregszászi Magyar Nemzeti Szinház adta elő
Csokonai Karnyóné
című keserédesre formált vígjátékát |
Helyzetkép a dörögdi sörsátorban 1 óra 30-kor |
A dörögdi Klastromfalu |
A Godot Galéria felkérésére néhány művész újragondolta a nyakkendő szerepét. Kiállítás a kapolcsi kastélyban. |
Simon Zoltán grafikái a Kapolcsi kastélyban |
"Csendes" délutáni órák Kapolcson |
A kapolcsi Malomsziget
|
Készülnek a finomságok |
Mindenütt művészet Kapolcson 1. |
Mindenütt művészet
Kapolcson 2. |
A kapolcsi Pajtamozgó |
A debreceni
Harmonia Instumentalis barokk koncertje Pulán. |
A petendi Tehetségkutató Szinpadon a szegedi Ez Gáz játszik
folkrockot. |
Mindenütt művészet
Vigántpetenden, még a plébános szekrényében is. |
Mindenütt művészet
Vigántpetenden, még a pajtában is. |
A petendi
Tósziget a kirakodóvásárral. |
A dörögdi szinpadon a hazai dzsessz sztárjai és
ifjú tehetségei is szerepeltek. A képen a Hawai Pop System. |
|
|
A legfantasztikusabb helyszín: A Krétakör előadása a
monostorapáti
erdő mélyén, a a Szentkútnál.
Büchner: Leonce és Léna |
Sátrunk küzd a viharos északi széllel az egyik szépfekvésű dörögdi sátorhelyen. Végül a vihar
győz, számunkra véget ér az idei rendezvény. |
|
A Völgy templomai is figyelemreméltók. A legrégibb emlékek
Taliándörögdön találhatók. Itt őriznek egy számomra ismeretlen eredetű palmettás
vállkőtöredéket, ami a XI. századból való. Ugyancsak románkori eredetű a
templomban őrzött szalagfonatos díszítésű keresztelőmedence is. Az egykori
felsődörögdi kora gótikus templomromot a XIII-XIV. század fordulóján emelhették.
A többi Balaton-felvidéki templomhoz hasonlóan ez is a török háborúk alatt
dőlhetett romba. Igényes kivitele és mérete alapján az egyik legszebb templom
lehetetett ezen a vidéken, amelynek valószínűleg a Dörögdi család lehetett a
kegyura. A templomból jelenleg álló falak az egykori szentély és a sekrestye
maradványai. A többi emlék barokk kori már, de ezek közt is látunk igen
figyelemreméltókat. A kapolcsi római katolikus templom a Veszprémi-egyházmegye
egyik különlegesen szép temploma. Elődje még az evangélikusoké volt de Padányi
Biró Márton püspök idejében a a katolikusok visszaszerezték. Ezt követően a
templomot többször átalították. A templom legfőbb dísze Johann Ignaz Cimbal
(1722-1795) falképegyüttese. Az osztrák, eredetileg sziléziai festő, a korszak
egyik jelentős és termékeny mestere volt. Koller Ignác, veszprémi püspök
meghívására hosszú éveken át élt a püspöki székhelyen. Főként Koller
megrendeléseinek tett eleget, de más egyházmegyékben is készített fal- és
oltárképeket. Nagyon jelentősek a veszprémi és sümegi püspöki kastélyban, a
székesfehérvári székesegyházban, a zalaegerszegi plébániatemplomban látható
művei. Monostorapáti templomának szentélyének freskói Bucher Xavér
Ferenc, szintén élvonalbeli veszprémi festőművésztől származnak, 1790-ből. Bucher 1748-ben született a svájci Schaffhausenben. Főleg a veszprémi
egyházmegye területén lévő templomokba készített oltár- és falképeket.1811-ben
halt meg. Az öcsi templom kifestése is kiváló színvonalú. Még az öcsi templomnál
is rosszabb állapotban vannak a vigántpetendi falképek. Ez utóbbi két templom
mestere még nem ismert. A protestáns emlékek sorából kiemelkedik a kapolcsi, ami
1811-ben lett kész.
Kapolcs |
Kapolcs, ev. |
Kapolcs, ev. |
Kapolcs, ev. |
Kapolcs, ev. |
Kapolcs, rk. |
Kapolcs, rk. |
Kapolcs, rk. |
Kapolcs, rk. |
Monostorapáti |
Monostorapáti |
Monostorapáti |
Monostorapáti |
Monostorapáti |
Monostorapáti |
Öcs, ev. |
Öcs, ev. |
Öcs, ref. |
Öcs,rk |
Pula |
Pula |
Pula |
Pula,
Flórián-k. |
Taliándörörgd |
Taliándörörgd |
Taliándörörgd |
Taliándörörgd |
Vigántpetend |
Vigántpetend |
Vigántpetend |
Művészetek völgye-2005
(Egészen apró morzsácskák)
A 2005-ös év Völgye valahogy kicsit
más volt talán, mint az előző
években. A programok most is jók voltak, neves előadók, nagyszerű pillanatok
jellemezték most is azt a négy napot, amit a Völgyben töltöttem, de valahogy mintha egy kicsit elfáradt volna néhány dolog. Ami különösen
hiányérzetett keltett bennem, az a képzőművészeti kiállítások kicsit fakóbb
mivolta volt. Sokatmondó az is, hogy a
műsorfüzet Köszöntője
Shakespeare LXVI. szonettje lett. Az is jelent valamit hogy Öcs kivált. Nem
tudom miért, nem tudom hogyan, de új fesztiválba kezdett, a
Kisöcsi Fesztiválba, megosztva a Völgy eddigi egységét. Ez valahogy nem
tetszett, és mivel nem nem sikerült kiderítenem, ki is áll a Kisöcsi mögött
(csak két fesztiválszervező iroda jegyezte magát), ezért kikiáltottam magamnak
az öcsieket szakadár bandának. Nem is mentünk át Öcsre egyetlen egyszer sem,
maradtunk inkább hűségesek Márta Pistáékhoz. A műsorfüzet egyébként az idén is
szép vastag volt -90 oldal -, ami azért mutatja, hogy program volt bőven.
A szerdai esőkig nagyon szépen fogytak a jegyek is, amik az idén azért kicsit
drágábbak voltak, mint tavaly. A napijegy 1500 Ft volt, ami ugye még mindig
töpörtyű a Sziget 5000 Ft-os napi jegyárához képest, és ráadásul az még
Budapesten is van, ellentétben a barátságos és festői balatonfelvidéki
falvakkal. A Völgy és a Sziget "munkamegosztása" egyre nyilvánvalóbb
kimondatlanul is: A Sziget a pestieké és a nagyvilágé, a Völgy a vidékieké. Az
anyagi viszonyok másik fontos fokmérője számomra a sör ára. Tavaly 250 Ft
volt egy korsó, most 280 Ft, de az legalább soproni. A dologban persze
annyi turpisság volt, hogy az idei korsó csak 4 dl-es volt. A magam dacos módján nem is ittam annyit. Éjszakázni 1200 Ft-ért
tudtunk ketten feleségemmel, egy kétcsillagos színvonalú sátorozó helyen,
ami megint negyede egy nem messze lévő balatoni kempingárnak De térjünk
vissza a kultúrgyepre:
- A Völgy műsoraiba július 31-én kapcsolódtunk be. Ez az est József Attiláé volt Taliándörögdön. Kalákáékkal
kezdtük, akik sok mindent játszottak a szokásos profi színvonalon, nagyszerű
hangulatban. Ezt a Galkó Balázs vezette ifjú Új
Színházasok "...és keressük az igazságot" című József Attila műsora
követte. Mint később kiderült, ez is csak felvezetés volt a
Merlin Kommandó műsorához, ami számomra az idei Völgy egyik csúcsa volt. A
Kaláka + Sebő+ Galkó+Jordán+Márta összeállítású "all stars csapat"
fantasztikust produkált, Galkó és Jordán szavalt, a többiek zenéltek, improvizációkkal tarkítva. Már a hangolás fergeteges volt, ahogy
Sebő egy tiroli jódli részleteivel lőtte a be a mikrofonjait.
- Éjszaka még áttértünk Monostorapátiba a
Hobo Blues Band koncertjére.
Az idei Völgy újdonsága volt, hogy beengedték a rockot. Én eddig nem nagyon
hiányoltam, de nem is lett kárára a Völgynek. A HBB valahogy mindig szívügyem
volt, bár én is tudom, hogy kívül esik a Bachtól Arvo Pärtig húzható zenei
vonalon. A koncert nagy tanulsága, hogy későkamaszkorom idolja mára
értelmiségi rétegzenévé vált. Persze mit is várhatunk akkor, ha József Attila,
Villon, Faludy szövegek hangzanak fel. Hobónak mindig vigyáznia kell, hogy énekhangját jó zenészek dobják fel. Ebben nem is volt hiba, első
osztályú, profi zenészekből áll a zenekara. Hobó most is "átjött" a
színpadról, élt mint "jelenség." Talán egy kicsit a szokottnál is fanyarabb
volt. Ehhez persze hozzájárulhatott saját bevallása szerinti bukásuk a
marosvásárhelyi Félsziget
Fesztiválon. Ott a kétórásra tervezett koncerten 58 perc után lefütyülték őket
egy nevesincs erdélyi zenekar előtt. Mit mondjak, nem értem a
marosvásárhelyieket. Úgy látszik tényleg értelmiségi rétegzenekar lett a Hobo
Blues Band. Itt több mint két órán keresztül nemcsak hogy hagyták játszani,
hanem szép sikert is ért el.
- Pulán egy hosszú délutánt töltöttünk
Háy János igézete alatt. Előbb beszélgettek vele, majd
Rátóti Zoltán adta elő A bogyósgyümölcskertész fiát. Kicsit tartottam
előtte az "egyszemélyes színháztól", de félelmem teljesen alaptalan volt, mert
Rátóti és a mű is fantasztikusan jó volt. Mint a műből kiderült, Háy
kamaszkori vágya az volt, hogy rockzenész lehessen. A szépszámú
közönség kezdeti derültsége, majd fokozatos bosszantása keretében most
elérkezettnek látta az időt, hogy ezt a régi vágyát beteljesítse, és Rátótival
együtt végiggitározta- sőt ami szörnyűségesebb volt- végigénekelte a
rockhőstörténet klasszikusait is.
- Kapolcson az idén megint a hazai dzsesszélet nagyságai szerepeltek.
Én csak Borbély Mihály
együttesét hallottam, aki saját meghatározása szerint már annyi népzenei
elemet használ fel, hogy zenéje már nem is etnojazz, hanem inkább már
"agrárjazz". Vendégszólistája Lukács Miklós cimbalmos volt, aki egyszerűen
csodás volt.
Jól tettük, hogy a koncertet végighallgattuk, és inkább az Emil Rulez!-ről késtünk.
- Én eddig azt sem tudtam, hogy tulajdonképpen ki is az a Hajós András
(Nem az a tök idétlen muksi a tv-ből?) és hogy mi köze van az általam szintén
nem ismeret Emil Rulez! nevű
zenekarhoz. Most már tudom, hogy Hajós András jó énekhanggal rendelkező jó
humorú idétlen ember, aki egy profi zenészekből álló együttes elején
bohóckodik, eléggé sikeresen. (Többen voltak, mint Hobón, és főleg
fiatalabbak.) Mindenesetre az előző este "Szárszón nem nyaraltam/ jön a
tehervonat" hangulata után a "Zazi az ágyban" dominált. Persze sok jó
poén volt, például amikor az 1/2 Hajós András méretű Márta Pistát ölelgette
színpadi zárásként, így szólt: "A Feri (az együttes egyik tagja) azt üzeni,
ne mártsatok semmit a sörbe, majd Márt-a Pista.
- A Völgy mindig hoz nagy felfedezéseket is. Ilyen volt számunkra
Boris Kovác és a Ladaaba Orchest a
"pannóniai Szerbiából". (Ez gondolom a mi fogalmaink szerint a Vajdaságot
jelentheti.) A "Last Balkan Tango" című műsoruk nemcsak elsőrendű zenei élmény
volt, hanem színházi produkciónak sem volt utolsó. Boris Kovác zenéje
abból szerb zenéből eredeztethető, amelynek Boban Markovic a
legismertebb képviselője, de annál sokkal több "idegen" zenei elemet
is magába olvaszt. Hangulata ironikusabb, fanyarabb, intellektuálisabb.
- Színházi előadások közül egyet láttunk. A
Bárka Színház adta elő
Sybille Berg
Helge élete című negatív utópiáját nagyon jó alakításokkal. A gazdag
és nyugodt svájcból Berg kisasszony irtózatosan kiábrándító képet rajzolt napjainkról (legalábbis
az európai életérzésről), ami számomra szintén ékes bizonyíték arra, hogy az ISO
minőségbiztosítástól a pornósztár-kultuszig terjedő posztmodern korunkat is
sikerült lényegileg jól elbaltáznunk.
- Már említettem, hogy kevesebb kiállítást találtam a Völgyben mint tavaly.
Erdélyi művészek voltak Kapolcson, számomra némi csalódást okozva. A kapolcsi
evangélikus templomban ismét Bódi Kati alkotásai érdemelték ki a legtöbb
figyelmet. Hatásos, a popularizmus mezsgyéjén mozgó alkotásai rám ezúttal is
nagy hatást gyakoroltak, különösen a Pilátus öröksége című bombasztikus
installációja, ami az előző bekezdésben már elszidott posztmodern korunk egyik
nagyon ritkán feltett kérdésére irányítja rá az én figyelmemet: Mennyire
vagyunk felelősek mi magunk más embertársunk sorsáért?
Vigándpetenden a plébániaházban Az Európai Folklór Intézet Kortárs Művészi
Kreativitás programja keretében láthattunk egy kiállítást amelynek néhány
alkotása- köztük
Bakó Lacié is- szerintem igen jó volt.
- A komolyzenét számunkra Bach Musikalisches Opfer-jének előadása
jelentette. A zsúfoltságig megtelt kapolcsi templomban a mű előadása nem
gyakorolt rám nagy hatást, pedig korabeli zeneszerszámokon szólt a
Capella Savaria
zenészeitől, amit általában nagyon kedvelek. Most viszont vagy velem, vagy a
körülményekkel volt baj. (Az persze fel sem merült bennem, hogy esetleg Bach-hal lett
volna.)
- Örömmel fedeztem fel ismét alkotókat a mi vidékünkről. Bakó Lacit már
említettem. Pulán Szatmári
Juhos László tartott bemutatókat. Monostorapátiban pedig a
Szekszárdi gitárkvartett adott koncertet.
Mint tavaly, úgy az idén is az időjárás (némi egyebekkel) záratta be
velünk a Völgyet. Augusztus 3-án megérkezett hideg monszuneső zavart haza
minket.
A Kaláka a
dörögdi
szinpadon |
Az Új Színház
Galkó Balázs
rendezésében
adta elő József
Attila 26 versét |
A Hobó Blues Band
a monostorapáti
színpadon |
Siklósdi Zsolt
Madonnái és
Sánta Csaba
plasztikái
Kapolcson |
Nagy Árpád
Tortúra c.
alkotása |
Szigeti Gábor
Csongor 100
Krisztusarcból
összeállított
4 mp-es videó-
installációja. Címe:
Veronika kendője |
Bódi Kati hatásos
Pilátus öröksége
című alkotása a
kapolcsi ev.
templomban |
Bódi Kati egyik
bálványa |
Sólyom Attila
magokból készített
alkotásokat. Itt a
Fenn és lenn c.
műve látható
felülről. Két
tartály közt
függőlegesen
magocskák
áramoltak.
Szerencsére a
képnek nincs
szaga. |
Rátóti Zoltán
Háy művét
adja elő |
A ráadás: Háy
és Rátóti
rockdalokat
énekel Pulán
|
Mindig
találkozunk
olyan zenekarral,
akiről se előtte, se
utána nem hallok,
pedig jó zenét
csinálnak.
Itt a képen
például a Kabóca
játszik világzenét.
|
Borbély Mihály és
műhelye |
Emil
Rulez! |
Vigándpetend:
Magyarósi Éva
székszobrai |
Juha Vanhanen
nyugdíjas finn
mozdonyvezető
ekeszobra:
Vonuló darvak |
Bakó
Laci
kővirslije a
"kővel terített"
asztalról |
Bakó
Laci
vaskalapjai |
Hangol a
zenekar Bachhoz |
Pap
János, aki
tavaly már
nagysikerű
előadásokat
tartott, az idén
folytatatta
Hang-ember-
hang c. könyvének
ismertetését. |
A Bárkaszínház
A Helge élete
előadása
során
|
Boris
Kovac és
a Ladaaba
zenekar |
Eichinger Tibor és
Stefan Varga
a dörögdi
templomban |
Számunkra vége
a Völgynek |
Morzsák a
Művészetek Völgyéből-2006
Az idei Völgylátogatásunk során egy
lényeges újdonsággal rukkoltunk elő. Nem jó időben mentünk, és esőben jöttünk,
hanem esőben mentünk és végig kitartottunk. Ez így sátorral nem tűnik az
élvezet bő forrásának, de valójában még így is nagyon lakájos volt. Ehhez
hozzájárult, hogy most már állandónak tekinthető szálláshelyünk színvonala
tovább nőtt, és most már elérte a 3 csillagos kempingek szintjét, még mindig
barátságos árakkal.(1600 Ft kettőnknek éjszakánként). A másik anyagi viszonyokat
jelző fokmérő hagyományosan nem más, mint a sör ára a sörsátrakban. Sajátos
módon erről nem tudok beszámolni az idén, mert a kutyahidegben nem volt kedvem
nagyon sört inni. A hagyománytiszteletből- egy forralt bor mellett-
elfogyasztott egyetlen söröm is egy kapolcsi kiskocsmában esett meg egy
éjszakai órán, ami olcsóbb volt a sörsátrakénál. Ja és persze a napijegy,
200-zal lett drágább az idén, 1700 Ft, ami még mindig töpörtyű a Sziget
6000 Ft-jához képest. Tavaly már nem bírtam ki, hogy ne éljek a Völgy kontra
Sziget összehasonlítással. Sajnos nekem úgy tűnik, hogy a médiumok a Szigetet "sztárolják".
Az egyik legolvasottabb internetes hírportálnak pl. állandó tudósításai vannak a
Szigetről. A Völgyről már évek óta nincs. A Völgy szereplői, ha a Szigeten is
fellépnek, csak valami kis mellékszínpadon kapnak helyett, a nagyszínpadokat a
"sztárok" uralják. Úgyhogy ezerszer
inkább a Völgy, mint a Sziget, továbbra is. A Völgyben az idén helyreállt a
rend, a tavalyi "kisöcsi szakadár fesztivál" is visszatért a Völgy kebelébe.
A közlekedésre továbbra is a kerékpár volt a legalkalmasabb eszköz, amit a
hétvégi kb. 5 km-es dugó is bizonyít. Szervezési újdonság volt az,
hogy a limitált befogadóképességű színielőadásokra aznapi sorszámot kellett
igényelni. Hát, korán kellett kelni, de mivel a későn feküdt az ember, ezért
napközben kellett aludni. Így napközben nem maradt annyi idő nézelődésre, alig
láttunk pl. kiállításokat. Hát ez van. Minden nem lehet még a Völgyben sem
tökéletes. Na akkor térjünk kultúrgyepre:
- Az első Völgyestünk az izraeli zenének volt szentelve. Először az
Udrub
együttes lépett fel. A zenekart a Vajdságból Izraelbe költözött Tibi
Golan vezeti, aki úgy tűnik mostanában a hazai zenei életbe kapcsolódott be.
Ezt tükrözi az is, hogy a más
itthoni együttesekben is játszik. A sztárvendég az Izraelben élő perzsa
származású Maureen Nechedar volt, aki állítólag világhíresség határán van, de
a netten ennek nyomát nem találtam. (Vagy a héber/perzsa nevek átírásával van
gond?) Viszont szépen énekelt, és zenekar
is elsőrangú volt. Nekem mégis a
vendégként közreműködő
Balogh Kálmán tetszett legjobban. Számomra az ide Völgy nagy felfedezettje
ő volt. Hallottam már róla előtte is és annyi lemezen játszik, hogy nem lehet
őt nem hallani valahol, de hogy ilyen kiváló zenész, ilyen nagy egyéniség, az
csak most tisztázódott előttem. A Völgyben is legalább hat különböző formációban
játszott.
Az Udrubot a Shaibate nevű együttes követte, amit az etióp származású
Abate Birhun
vezet, aki szaxofonon játszik és énekel. Zenéjük némi csalódást okozott nekem,
mert a várt világzenei hatások helyett lényegében csak a korai '70-es évek
jazzrock hangulata jelent meg a színpadon, amit Abate érdekes énekhangja
dobott fel.
- Pénteki napunk este 6-tól a késő éjszakáig a folyamatos zenei élmények
közt telt. Bemelegítésnek a Makám kezdett
Taliándörögdön.
Vagy húsz éve
hallottam először a őket, akkor még nem is tudtam, hogy ez az érdekes zene
később a világzene nevet kapja. Azóta némileg nyomukat vesztettem -ami
csak az én hibám lehet-, de egy-két éve ismét hallok felőlük. Most erősen
megfiatalodva jó volt a zenekart újra látni, bár csak a vezető, Krulik Zoltán
képviseli a folytonosságot. Tekintettel a délutáni időpontra elsőként
elsősorban gyerekeknek írt zenéket adtak elő, majd ezt követték a felnőtteknek
szóló dalok. Szóval jó volt, de ez csak bemelegítés volt az estéhez, ami az
öcsi kőfejtőben folytatódott számunkra. Itt a
Peter
Ralchev Quartett lépet fel. A két bolgár virtuóz, Ralchev harmonikán és
Ateshghan Yuseinov gitárszerű bolgár zeneszerszámokon művelt elképesztő dolgokat, és persze Balogh Kálmán
cimbalmon. Persze nem illik megfeledkezni a negyedik tagról, a bőgős Novák
Csabáról sem. Én nem hiszem, hogy lehet annál nagyon virtuózabban játszani, mint
ahogy ők csinálták. Persze ekkor még Lajkó Félix előtt voltunk. Lajkó Félixről
sokan állítják, hogy zseni.. A számomra hülyének tűnő címe ellenére érdemes elolvasni mit írt egy régebbi koncertjéről
egy hírportál
kritikusa, mert vannak igazságai, és jól tükrözi a közönség reakcióit is.
Lajkó Félix olyan intenzíven játszik, hogy azt sokan nem bírják 35-40
percnél tovább. Nála nincs lazítás, szünet, pihenés, locsogás a színpadon. Egy
órával a kezdés előtt érkezett. Vállán a hegedűtok, kedélyesen
beszélgetett egy kicsit ezzel-azzal, megivott egy korsó sört, hallgatta a
nagyszerűen játszó Balogh Kálmánékat, aztán kicsit hangolt a zenekar, és máris
kezdték. Koncertjének nem volt dramaturgiai íve, csak izzás volt az első
perctől az utolsóig. Lajkó Félix zenéje olyan feneketlen kút, amelybe
belepillantva elszédül az ember. És bizony 40 perc után néhányan felálltak és
elmentek, többen elkezdtek beszélgetni, lazítani. Egy ráadást adtak a végén,
ekkor láttam először a koncert közben mosolyogni.
Éjszaka még gyorsan átértünk autóval Monostorapátiba, mert szerencsére ott
nagy csúszás volt, ahol levezetésként életem első
KFT koncertjét hallhattam. Persze
sok humorral.
Összegzés: Van-e még olyan hely a világon, ahol négy ilyen szuper koncertet
lehet meghallgatni egy nap alatt mindössze 1700 Ft-ért? Nincs. Ilyen csak a
Völgy lehet.
- A szombati nap a színházé volt, és ha színház, akkor Pula, és ha Pula,
akkor a Bárka és ha Bárka, akkor valami
fantasztikus előadás. Az angol
Tim Carroll
valóban fantasztikus ötlettel vitte színre a Hamletet. Minden néző egy
kelléket és egy CD-t kellett, hogy magával vigyen. A CD-k alapján
a zenei rendező Faragó Béla, ott a helyszínen némileg improvizálva kiválasztja
a darab zenei elemeit, (amelyik ez estén főleg a feleségem
GoTan Projectére,
kisebb részt az általam vitt Palestrinára épült), majd a nézők kisorsolják,
hogy melyik színész melyik szerepet játssza aznap este. A színészek pedig a
nézők közt sétálgatva fel-fel kapják a hozott tárgyakat, és azokat
beépítik a darabba. Így került be a pulai Hamletbe egy üveg lekvár, esernyő,
esőkabát, fokos, zseblámpa, kormánykerék, ananászkonzerv, dobozos sör,
kockacukor és még egy csomó minden. A végeredmény: egy baromi hosszú Hamlet,
tele mulatságos elemekkel, amik végül is valahogy csak a drámaiság irányába
hatottak, talán némileg az abszurdon is keresztül. Én a végére kicsit
elfáradtam, a fejem megtelt a veretes Arany János-féle szöveggel, de most
időben távolodva egyre mélyebb nyomokat hagy bennem.
A legfantasztikusabb előadását azonban mégiscsak a Krétakör produkálta.
Taliándörögd és Öcs közt az egykori
Űrtávközlési Állomásra, mint fantasztikus helyszínre komponáltak egy
darabot. A hetvenes években épült, a '90-es években még komoly
beruházásokat megélt állomás mára már feleslegessé vált. Az egykor stratégiai
fontosságú objektumot még őrzik ugyan, de az idén először megnyitották a
Völgy idejére a nagyközönség előtt is, és ez mint helyszín roppant inspirálóan hatott
többekre is. A darabról magáról szóljon a
Krétakör
honlapja. Persze ez alapján sem könnyű elképzelni az előadás hangulatát,
ami engem végső soron azért csak a Monty Pytonékra emlékeztetetett.
A Krétakör Űrbázis közvetlen szomszédságában volt az
Intersputnik "Bolygóközi hétvége"
rendezvénye is, aminek célja értelme számomra elég homályos továbbra is. Adva volt egy
nagy árpaföld, amire
gabonaköröket
csináltak. Ennek közepén fantasztikus fényeffektusokkal technózenéket
"nyomattak", amit ottjártunkkor Latinovits előadásában Karinthy
"Utazás a koponyám körül" című művéből vett idézetekkel dobtak fel.
Kétségtelenül hatásos volt a nagy hideg éjszakában.
- Vasárnap az Amadinda "Ütősvölgyi"
zárókoncertjével kezdtünk, ami fergeteges siker volt. Az, hogy az Amadinda
nemzetközileg is jegyzett együttes, azt a nyaralásom alatt is
megtapasztalhattam, mert a zadari St. Donat templomi koncerteknek is
résztvevője volt, ahol olyan nemzetközi hírességek közt léptek fel, mint a Hillard Ensemble vagy a Pro Cantione Antiqua.
Egy német
honlap is a világ egyik legeredetibb és legsokoldalúbb ütősegyüttesének
nevezi. Nemzetközi keresettségük ellenére évek óta a Völgy teljes idejére
leköltöznek Taliádörögdre, minden nap foglakozásokat tartanak, és összesen 12
koncertet adnak. Ilyen is csak a Völgyben történhet meg! Meg olyan is, hogy a
faluban bóklászva olyan autentikus zenészekbe botlik az ember, mint a
Técsői Banda , akik
nem is szerepeltek a műsorfüzetben.. Róluk kivételesen egy fényképet is
közlök. Nem csak zenélésüket beszélgetésüket is érdekes volt hallgatni. Nekem
úgy tűnt három különböző nyelven is társalognak egymás közt. Itt természetesen
a közönséghez szólva a magyart használták.
Hosszas dilemmázás után esti programnak mégsem Schützöt választottuk
Monostorapátiban,( így az idén a klasszikus komolyzene sajnos teljesen
kimaradt a koncertjeink közül) hanem inkább Öcs és Pula felé vettük az irányt.
Öcsön az evangélikus templomban
Lantos Zoltán és
Moldvai Márk adott koncertet. Érdekes találkozás volt ez mindenféle
szempontból. Lantos a klasszikus zenei tanulmányok után az indiai zene és a
dzsessz felé fordult, Moldvai pedig évekig a Neo
nevű popegyüttesben csinálta az elektronikus hókuszpókuszokat. Aztán
Moldvai továbblépett, a világzene egyik legnagyobb hazai ígéretének, a
Mitsourának a frontembere lett,
itt találkozott össze Lantossal. Itt, az öcsi templomban gondoltam
először arra, hogy vajon még mennyi ilyen elképesztően tehetséges ember
zenélhet itt az országban, akiről nem is hallok, és szinte csak a véletlen hoz
össze velük, és persze a Völgy. És így is csak morzsákat látok a Völgyből.
Pulára ismét színi előadás miatt mentünk. Tavaly már nagyszerű Háy János
darabot láttunk itt, az idén is erre vártunk. Nyáron ráadásul elolvastam
egy könyvét, ami nagyon tetszett, és egy-két novellája erősen belémégett.. (Itt
egy novella is van belőle,
emitt pedig egy fanyalgó kritika róla.) Pulán ismét sok humorral és mély
humanizmussal átitatott darabot láttunk tőle, a Pityu bácsi fiát.
Itt egy
méltatást láthatunk a beregszásziak előadásáról, sőt a lapról továbblépve az
egész drámát is elolvashatjuk. Háy, az utolsó Móricz Zsigmond, valahogy ezzel
a katartikus érzéssel távoztam az előadásról és a Völgyből.
Remélem jövőre ugyanígy, ugyanitt.
|