Kína nem elégszik meg az egyetlen Holdról szabad szemmel látható emberi építmény
birtoklásával. A második megszületőben van!
A világ legnagyobb építkezése
van folyamatban a Jangce folyamon. Földünk harmadik leghosszabb folyójának
„három völgytorok” (three gorges) nevű világhíres szakaszán, Hubei
tartományban, Jicsang város közelében. Az ötlet nem új: Szun Jat-szen
1919-ben már javasolta egy hasonló duzzasztó létrehozását, ám sem a pénz,
sem a technológia nem állt rendelkezésre, míg... 1994-ben indult az a grandiózus
program, amely 2009-re létrehozza a gátak gátját. Ám ez a név sem megfelelő,
hiszen a kínai vezetés és nép sokkal többet vár az építménytől, mint, hogy
csak egy gát legyen:
- 18.200 MW (vö: Paksi Atomerőmű: 1.850 MW) beépített
áramtermelő erejével a világ legnagyobb hidroelektronikus telepe lesz,
mely a bolygó legnépesebb országának 1/9-ed energiaigényét fedezi majd,
elsősorban Közép- és Kelet-Kína részére.
- A termelt energia kiváltja a környék elavult szénerőműveit
(jelenleg pontosan az „energiatorta” háromnegyedét teszi ki a széntüzelésű
áramfejlesztés), ezzel mentesíti a légkört 100 millió tonnás nagyságrendű
kén- és szén-dioxidtól, szén-monoxidtól és szálló portól (Kínában a légúti
megbetegedések okozzák a legtöbb halált). Az ország rendkívüli energiaéhségét
számos erőmű építésével próbálják kielégíteni: 7 másik hidroelektromos
telep, 8 atomreaktor, 30-nál is több hőerőmű épül vagy van tervben. Szükség
is van rá, tekintve az évi 5-7%-kal növekvő igényt!
- Az óriási – 185 méter magas – kis híján 6 tízemeletes
toronyház egymáson - gátfalak elsősorban a 15 millió közvetlenül fenyegetett
kínait óvják majd az „áradások anyjától” megemelve az árvédelmi kapacitást
a jelenlegi 10 évet garantálóról 100 évre.
- A veszélyes szorosok kiszélesedésével a Jangce egészen
Csongcsing városáig (2.400 km-re a szárazföld szívében) megközelíthető
akár 10.000 tonnás óceánjárókkal is. 35%-kal olcsóbban juthatnak fel a
járművek, plussz a beavatkozás megötszörözi a folyó forgalombefogadását.
- A léterjövő „víztározó”-ban felgyülemlő hatalmas
édesvízkészlet mezőgazdaságilag, iparilag hasznosítható.
Ám tulajdonképpen mekkora víztározó
kell mindezek teljesítéséhez? Ez az a probléma, ami miatt a gát elnyerte
a legvitatottabb építmény címet is. Nos, a Three Gorges kiegészül további
kisebb vízlépcsőkkel is, így 600 km hosszú lesz ez a
tó, 1,1 km átlagos szélességgel és hihetetlen 175 méter magasra emelkedik
majd a vízszint (ehhez persze kell vagy 7 év). Habár Kína hatalmas ország,
ezt a területet a víznek kell átengednie. További gondok:
- Nem kevesebb, mint 1,5 millió embert kell miatta
áttelepíteni! Így talán szemléletesebb ez az irdatlan mennyiség: 13 nagy,
140 közepes várost (kínai mértékkel mérve!) és több száz kisebb települést
kell evakuálni, és lerombolni, nehogy a hajók beleakadjanak egy-egy toronyházba,
amikor azokat már belepte a víz. Az új városok magasabbra kerülnek. Újak,
viszont a központi tervezés és kivitelezés miatt sokuk meglehetősen falanszter-szerű,
vigasztalan. Vannak, akik hevesen lázítanak a gát ellen, mások inkább beállnak
a sorba, és megpróbálják új lakhelyüket szebbé tenni. De nem csak a modern
embernek nehéz a váltás, hanem az esetenként az évezredes hagyományú, elszigetelt
hegyi falvak lakóinak kell elmagyarázni a vörös vonal jelentését a házfalon:
„eddig tart majd a Jangce”.
- Egyesek attól tartanak, hogy a folyó hordalékát
nem lesznek képesek a kis gátaknál használt módon eltávolíani és az egész
vízgyűjtő egy nagy sártengerré válik, majd ezúttal a folyó felső folyásánál
okoz áradást. Hasonló félelem, hogy a 15 milliós Csongcsing és a további
új „tóparti” városok szennyvize megmérgezheti az állóvizet (a tisztítótelepek
létrehozására ugyanis nem különítettek el pénzt).
- A víz hatalmas súlya instabilitást okozhat a földkéregben.
- Mások ökológiai katasztrófával fenyegetnek. Tény,
hogy a víz rendkívüli természeti szépségeket nyel majd el, (turisztikai
problémát is okozva) és több állatfajt kihalással fenyeget élőhelyük ilyen
mértékű „megbolygatása”. Pl. joggal féltik a baidzsi
populációt (jangcei
édesvizi fehérdelfin honlap) és a kínai tokhalat. Az óriáspandák, kínai
tigrisek és aligátorok lakóhelyének egy része is itt van. A kormány áttelepítéseket
és rezervátumokat ígér megoldásként.
- Ahogy ember, állat, úgy sok épület is költözni fog.
Többet a 44 felbecsülhetetlen
történelmi relikvia közül viszont hullámsír fenyeget.
Tehát sok az ellentmondás, de
a megvalósítók szerint több előnyt hoz a csodaépítmény.
Az építkezés alatt a folyó 14 évig egy mesterséges csatornában folyik,
amelybe a már álló, időszakos föld-kőgátak terelik. A mentesített szakaszon
a szikláig ásnak, majd felhúzzák a 220.000 négyzetméteres alapterületű
völgyzáró falat, amelynek az aljába lesz beépítve a 26 gigászi generátor,
a turbinákat a budapesti Alagút méretéhez hasonló vastagságú
csöveken
tóduló víz hajt majd. Kisebb hajók oldalcsatornákon, a nagyobbak óriási
zsilipcellákon áthaladva juthatnak át a létesítményen.
És, hogy honnan van minderre
pénz? Itt is mindent bevetetettek: masszív állami támogatással hozták lére
a Három Völgytorok Gát Alapot, beszállt a Kínai Fejlesztési Bank, külföldi
hiteleket vettek fel, hatalmas kötvénycsomagot dobtak a piacra és beindították
a Gezhouba Vízierőművet is, amely bevételei társulnak a Three Gorges 2003-ban
induló elő generátorainak termeléséhez. Utóbbiak már „magukért fizetnek”.
Így talán összejön 24,65 milliárd USD (most 1 USD = 287 HUF, inkább nem
számolom át…). Talán, de nem akkor, ha pl. a Három Völgytorok Gazdasági
Fejlesztési Társulás elnöke meglép a 2000-re folyósított kölcsönök nagy
részével, mint ahogy az történt… Őt valószínűleg nem tűntetik ki 2009-ben,
amikor majd a világ egyik legfantasztikusabb mérnöki kreációját avatják.
(További infók: amerikai Kínai
Nagykövetség, China
online, IRN
honlap.)
Cs.Á., 2001. szeptember 8.