|
Más szemében a nem létező szálkát is, a sajátjában a gerendát sem...
Néhány szó a bírósági munkáról
Előre bocsájtom azt, hogy az alábbi eszmefuttatás nem a CsaTolna
Egyesület hivatalos álláspontja - ilyent e kérdésben nem is alakított ki
- hanem kizárólag egyéni véleményemet tükrözi. Amit itt leírok, azt nem
a CsaTolna Egyesület elnökségi tagjaként, hanem magánemberként teszem.
Ha úgy tetszik, állampolgári szabad véleménynyilvánításom. Vagy írói munkásságom
részét képezi :-)
A történet dióhéjban: egyesületünk bírósági bejegyzése
nem ment simán. A tisztelt Tolna Megyei Bíróság első menetben arra
szólított fel bennünket, hogy ismételjük meg az alakuló ülést, mert a jegyzőkönyv
szerinti lépések sorrendje nem jó (először ki kell mondani a megalakítást,
majd ezt követően lehet csak az alapszabályt megállapítani s nem fordítva).
Hagyjuk mindazok kifakadásait, akik a végzést olvasták. A nyomdafesték
híján itt a bitek pirulnának bele.
OK, megismételtük az alakuló ülést. Nem ecsetelem - el lehet képzelni
-, mivel jár mindenki újbóli összehívása, a dokumentumok még egyszeri elkészítése,
ismételt aláírása, másodszori talpalások. Ismét benyújtottuk a teljes anyagot,
s végül 1998. szeptember harmadikával bejegyezték a CsaTolnát. Innentől
rendben is van a dolog, mondhatja akárki.
Ennek ellenére belemennék a részletekbe. Talán nem haszontalan.
Tanulhatnak belőle mások is, akik egyesülésre adják fejüket. Remélem, hogy
a hivatal is magába néz. Bár nem hiszem, hogy ott már olvasnák az internetet...
De ha esetleg pontosan ezen ügy kapcsán először, akkor már ezért megérte
életre hívni a CsaTolnát.
A végzés szövegének némileg dekorált változata az alábbiakban
olvasható:
Elsődlegesen nézzük a tartalmat, a piros és sárga dekorációkról
majd később. Az alábbi megjegyzések tolultak fel belőlem:
-
A fent bemutatott végzés idézete nem teljesen hű, ugyanis az 1989. évi
II. törvény az egyesülési jogról az alapításhoz szükséges tennivalókat
folyamatos szövegben tartalmazza, nem bontja lépésekre, egészen pontosan
így: "(4) A társadalmi szervezet alapításához az szükséges, hogy legalább
tíz alapító tag a szervezet megalakítását kimondja, alapszabályát megállapítsa,
ügyintéző és képviseleti szerveit megválassza".
-
A törvényben nincsen kifejezett kötelezés a sorrend betartására.
-
Van viszont a törvényben egy másik passzus, ami így szól: "4. § (1)
A társadalmi szervezet megalakulását követően kérni kell annak bírósági
nyilvántartásba vételét. A társadalmi szervezet nyilvántartásba vétele
nem tagadható meg, ha alapítói az e törvényben előírt feltételeknek eleget
tettek. A társadalmi szervezet a nyilvántartásba vétellel jön létre."
Mivel a sorrendet e törvény nem írja elő, az előírt feltételeknek hiánytalanul
eleget tettünk. Mindhárom feltétel teljesülését dokumentáltuk, így
a hiánypótlásra való felszólítás nem volt megalapozott. Az Egyesületet
ezért a benyújtott dokumentumok alapján a tisztelt Tolna Megyi Bíróságnak
már az első menetben nyilvántartásba kellett volna vennie. Tréfásabban
fogalmazva: nem mi sértettük meg a törvényt, hanem a tisztelt Tolna Megyei
Bíróság ;-)
Lehet persze mindenféle jogi csűrcsavarral, értelmezésekkel élni. Például
olyasmivel, hogy amíg kilencnél többen nem mondjuk ki a szervezet megalakítását,
addig akár utcasarki csőcselék is lehetünk, tehát milyen alapon állapítjuk
meg egy szervezet alapszabályát? Felhívnám a figyelmet arra, hogy a fenti
második törvényi idézet szerint a társadalmi szervezet a nyilvántartásba
vétellel jön létre, tehát még akkor is csak maximum kereszteződésben jó
szándékkal csoportosulók vagyunk, ha már mindent megelőzve elsőként kimondtuk
a megalakítást... Hiszen csak később kerül sor a nyilvántartásba vételre,
így az egyesülni vágyó állampolgárok együttes fellépésének jellege, akaratnyilvánítása
új minőséget csak attól és akkor kap.
Újabb idézet a törvényből: "1. § Az egyesülési jog mindenkit megillető
alapvető szabadságjog, amelyet a Magyar Köztársaság elismer, és biztosítja
annak zavartalan gyakorlását." Nekünk ennek az alapvető szabadságjognak
a gyakorlását a jelek szerint csak zavarokkal biztosították.
Nem én kezdtem a szőrszálhasogatást, de ha kell,
tudok ebben a modorban én is operálni. Ezért engedtessék meg, hogy további,
másodlagos észrevételeket fogalmazzak meg a megküldött bírósági végzéshez
kapcsolódóan.
A tisztelt Tolna Megyi Bíróság "kiadmányában" (micsoda szó, nem jogvégzett,
de ép eszű állampolgárnak már ettől is feláll a szőr a hátán :-) több rendben
és durván megsérti ... no jó, enyhítem: nem mindig követi a magyar helyesírás
szabályait. Nincs most időm utánanézni, hogy a helyesírási szabályok alkalmazása
kötelező-e az államigazgatásban. Mindenesetre doktori cím viselőivel és/vagy
feltételezhetően érettségizett ügyintézőkkel szemben alapvető kultúráltsági
elvárás. Egy olyan intézménynél, ahol a leírt magyar szó hivatásszerűen,
alaptevékenységbe vágóan, kikerülhetetlenül és állandóan jelen van, a jelek
szerint ilyenre magasról ... no jó, itt is enyhítem: nem figyelnek.
Mert bizony a helyesírási gondok még ebben a rövid szövegben
is garmadával jelentkeztek.
-
1998. derekán a tisztelt Tolna Megyei Bíróságnál még nem tesznek
különbséget a rövid "i" és hosszú "í" között, nem ismerik a hosszú "ú"-t
sem. Náluk még ma is biró dönt
a végzés tanusága szerint. Biztosan
azt gondolják, hogy ha 50-80 év alatt - amióta a közigazgatásban és igazságszolgáltatásban
már nem az írnokok percegnek a tollal - megfelelt az "írógép-magyar", akkor
ne legyen finnyás a KEDVES (hrrr, grrr) ügyfél, feleljen meg neki ma is!
Nehezen hiszem, hogy nincs olyan írógépük, netán számítógépük, amellyel
ne lehetne helyesen írni. A szöveg sorkizárt, tehát valami intelligencia
a gépbe már szorult. Inkább a szemlélettel lehet baj. Nem zavarja
őket a hiányos magyar ábécé, vagy az egyes számjegy helyett a kis l (L,
mint lusta) betű, vagy a nulla helyett O, esetleg o (O, mint oktondi) betű
stb. Vajon hány nemzedéknek kell még kihalni az írástudók közül, hogy itt
valami megváltozzon?
-
A kis és nagy kezdőbetűk használata. Az első mondatban a CsaTolna
egyesület a Tolna Megyei Internet Fejlesztéséért
az intézménynévi kategóriába eső tulajdonnév, ezért helyes írásmódja: CsaTolna
Egyesület a Tolna Megyei Internet Fejlesztéséért. A második mondatban a
megyei biróság ugyancsak tulajdonnév,
mert itt nem általában egy megyei bíróságról van szó. Egészen konkrétan
a Szekszárdon székelő tisztelt Megyei Bíróság hívja fel a kérelmezőt hiánypótlásra.
Ugyanez érvényes a végzés utolsó mondatára is.
-
A szóközök hiánya, feleslege. A cím végén szóköz van a kettőspont
előtt. Mentheti valaki a helyzetet azzal, hogy itt kérem ritkított írásról
van szó, tehát az nem is szóköz. Lehet, de a cím végére akkor sem teszünk
kettőspontot. A 28.napján helyett 28.
napján, míg az 1989.évi helyett 1989.
évi írandó. Érdekes módon utóbbi az első oldal alján már helyesen szerepel.
Tehát aki a végzést írta, vagy ismeri a szabályt és csak rendetlen, vagy
nem ismeri és annyira rendetlen, hogy teljesen mindegy neki. A zárójelek
alkalmazása is hibás. A magyar helyesírás szabályaiban 239. sorszám alatt
szerepel: "... a kezdő zárójel és idézőjel hozzátapad az utána következő,
a berekesztő zárójel és idézőjel pedig az előtte álló szóhoz stb."
Hogy valami jót is mondjak az eddigiek után: külön öröm volt számomra,
hogy a zárójeleket már nem két "/" jel helyettesíti. Jelzi, hogy valami
megmozdult. Végül családnevek előtti minősítő szavak rövidítését szóköznek
kell követnie, azaz Dr.Major helyesen
Dr. Major lenne.
-
Betűcsere, betűkihagyás, elütés(?). Az első lap utolsó előtti sorának
végén szerepel az elitltva szó. Hallottam
már elitcsapatról, elitképzésről, de ilyenről még soha. Bíróságoknál az
elítélt sem ritka, ennél a verziónál még az "lt" betűpárral is lehet mit
kezdeni, a "va" viszont már nem illik a képbe. Valószínűleg tehát I-T billentyűcserével
állunk szemben, a mondat értelme pedig az eltiltva szóra utal. A második
oldalon a szövegtörzs utolsó szava: metagadja.
Közismert, hogy a meta- görög eredetű előtag, valaminek az elvonatkoztatottabb,
áttételes formáját, alkalmazását, módosulását jelöli (vö. Metaxa, mint
átlényegült szőlőlé ;-). Ez a valami azonban nem nagyon lehet a "gadja",
ilyen szót sem magam, sem használt segédeszközeim nem ismertek. Ezért inkább
javasolnám egy "g" betűcske alkalmas beiktatását a "me" után. Vagy tán
a letagadja szót akarták írni?! (az L és az M elég közel esik a billentyűzeten).
Szomorú, hogy így kell silabizálni a szöveget...
Stiláris problémák is vannak.
-
Sajnos, a jogi bikkfanyelv - ahelyett, hogy kerülné - indokolatlanul, előszeretettel
használja a "kerül" szót. Az olyan személyek kerülnek
megválasztásra helyett én azt írnám: olyan személyeket választanak.
Egyszerűbb, érthetőbb. De nem, itt nyilván bonyolultabban és hivataloskodóbban
kell. Kerül, amibe kerül. Lássunk egy kis példabeszédet. "Kérdés: - Miért
nyávog az a szegény kis macska ott a fán? Válasz: - Felmászásra került
és most nem tud lejönni."
Nos, olyan apróságok már nem is dúltak fel, hogy a bíró úr nem bírta
személyesen aláírni a végzést. Biztos sok a dolga. Hogy mi a dolga? Többek
között egyesületek bejegyzése, vagy annak elutasítása. Azzal van elfogalva,
nem ér rá, és nem tud ilyen kiadmányokat aláírni. Érted?! Itt csak
annyi kis észrevételem volna még, hogy sk.
rövidítés nincs. Ami van, az s. k., jelentése saját kezűleg / saját
kezével, iraton az aláírás hitelesítésére szolgál.
A hivatal tehát packázik, emellett minőségbiztosítása
nem áll a helyzet magaslatán. Nem vagyok
pedagógus, de kedvem lett volna visszaadni a végzést. Ugyan, írja már le
tízszer, kijavítva. A rossz nebuló régen ennyi hibáért szekundát kapott.
Otthon aztán olykor elővették a nadrágszíjat.
Cserháti András s. k.
Segédeszközök
|